Dersom vi kutter likt over alt vil det innebære: Biltrafikken må reduseres til bortimot halvdelen av det den er i dag. Det samme gjelder flytrafikken, trafikken på havet, industriens forurensning, ja over hele spekteret. Dette er enormt, og utrolig vanskelig å forestille seg, men dersom FNs klimapanel har rett, og Sundtofts 40% reduksjon er nødvendig, ja, så er det en realitet.

Forurenser mindre

Sundtoft setter sin lit til EL-biler og hydrogen, men elektrisk energi må produseres, og tilsvarende er det for hydrogen. Derfor er det feil å si at en EL-bil eller bil drevet med hydrogen ikke forurenser, men den har en bedre energiutnyttelse enn en vanlig bil, spesielt i bykjøring, og dermed forurenser den mindre. For å bedre et lokalmiljø (bymiljø) er EL-bil en god løsning. Forurensningen vil da komme der den

elektriske kraften blir produsert (kullkraftverk), og ikke der bilen kjører. Det nevnes det at over 20 % av verdens elektrisitetsproduksjon er fornybar (vann, vind, sol), men det innebærer jo at nærmere 80 % av elektrisk kraft er produsert med kull, gass, olje + atomkraft. Er det overhode realistisk å tenke seg at denne kraften skal kunne leveres av fornybare kilder, og hva med transport og energiforbruk (sjø, land, luft).?

Jag mot større og bedre

Det gode klimasamfunnet kan bli et godt samfunn, men nødvendigvis vesentlig annerledes enn dagens. Dagens samfunn kjennetegnes av et jag mot større og større, og mer og mer av det meste, og mye transport. Det er IKKE bærekraftig. Det er med undring en registrerer nåværende regjeringsutspill i forbindelse med snøscooterkjøring og avgifter på båtmotorer. Mer kjøring og mer utslipp. Økt hastighet på veg (80-110 km/t) medfører økt drivstofforbruk pr. km. Nevnes må også kommunesammenslåing (stor og sterk) med sentralisering som vil medføre mer trafikk, og derved mer utslipp. Disse utslippsøkningene er nok små i den store sammenhengen, men unødvendig, og de gir et signal om at det ikke er så nøye. NEVER MIND! I enhver sak og i et hvert prosjekt må miljøhensyn komme inn som et tungt argument som må taes hensyn til, og så får heller valgløfter være brutte løfter. Det er viktigere med miljøet og klodens fremtid sjøl om vi her på bjerget kanskje sitter på en relativt grønn gren.