Og de hadde fått så mye å gjøre at maksimalgrensen for omsetning på 200.000 kroner, som ligger i den tidsbegrensede Ungt Entreprenørskap-ordningen, var i ferd med å bli et problem for dem.

Lørdag registrerte vi også at de fire jentene bak 4YOU hadde gått helt til topps som «Beste ungdomsbedrift, Vest-Agder.» De hadde prestert å lage nøyaktige spesifikasjoner til en håndveske for ungdom, etablere kontakt med produsent i Kina, få utarbeidet en prototype og klargjort for serieproduksjon.

De imponerer oss, begge foretakene. De som står bak dem, er 17-18 år gamle og kan nødvendigvis ikke ha mye erfaring fra nærings— og arbeidsliv. Men sannelig får de med seg mye på kort tid gjennom å etablere, drive og avvikle bedriftene sine.

Mange gode krefter fra privat sektor, offentlig sektor og organisasjonslivet står bak Ungt Entreprenørskap. På Agder kom opplegget i gang så sent som høsten 2001, men har åpenbart blitt en suksess. I forrige skoleår ble100 ungdomsbedrifter etablert ved til sammen 26 videregående skoler i de to fylkene. Dette året skal det være 203 stykker, pluss en del i grunnskolen og i tilknytning til HiA. Spennvidden i forretningsideer er formidabel.

Viktigere, dog: Undersøkelser gjennomført av Nordtrøndelagsforskning på nasjonalt nivå, viser at viljen og evnen til å etablere egen virksomhet senere i livet vokser kraftig hos dem som har vært med på en ungdomsbedrift. Jenter som har vært med i en UB markerer seg dessuten vesentlig sterkere i næringslivet enn hva som er vanlig - jevnfør debatten om kvinneandel i bedriftsstyrene.

Vi merker oss ellers at begge ungdomsbedriftene vi nevnte innledningsvis, fikk hjelp av erfarne mentorer fra veletablerte bedrifter. Det er også en del av opplegget: Kruttet trenger ikke finnes opp hver høst. Erfaringsoverføring fra de gode kreftene hører med.

Nærings- og arbeidslivet er i kontinuerlig endring. Den berømte underskogen er mye mer enn en floskel. Den trengs for å skape nye arbeidsplasser, nye produkter og nye forretningsmodeller. Etter hvert som de store trærne i skogen forsvinner - om det nå er grunnet storm eller planlagt hogst - skal underskogen levere neste generasjon sværinger. Målrettet fremme av gründerånd og forretningsmessig kreativitet i skoleårene viser seg altså å gi resultater. Måtte det fortsette slik.