Næringslivets Hovedorganisasjon Agder ser positivt på at Kristiansand kommune vil vurdere å innføre rushtidsavgift for å ta hensyn til klimautfordringene og satse på en kraftig forbedring av kollektivtilbudet. Det synes også svært positivt at høringsutkastet sendes på en bred høring som signaliserer at det er ønskelig med et bredt engasjement rundt arbeidet. NHO Agders utgangspunkt er næringslivets situasjon, og vi ønsker en økt satsing på samferdsel i et helhetlig perspektiv.

Statistikk og analyser viser at Sørlandet har stor nyskapingsevne og er på topp nasjonalt i antall nyetableringer. Landsdelen har sterk vekst i antall arbeidsplasser. Derfor er det svært viktig at både privat og offentlig sektor kan stå sammen om utfordringer som knytter seg til det økende arbeidskraftbehovet, som igjen vil bety økt trafikk med flyt av gods, tjenester og personer.

Klimautfordringene må tas hensyn til i langt større grad enn hva som har vært tradisjonell tekning innenfor samferdselsplanlegging. Kristiansand kommune som landsdelens største by og med en av Norges viktigste stamnetthavner har en særdeles viktig rolle i denne sammenheng. En effektiv og fremtidsrettet samferdselsstrategi bør inkludere både rushtidsavgift og en kraftig forbedring av kollektivtilbudet.

En ny samferdselsstrategi må ta hensyn til klimautfordringene og legge til rette for tiltak som reduserer transportomfanget og stimulerer til bruk av mindre forurensende transportmidler. Flaskehalser i samferdselsnettet øker miljøforurensningen, leder til kostnadsvekst og svekker produktivitetsutviklingen. Vår anbefaling er derfor at det utformes en samlet og ansvarlig samferdselspolitikk. NHO Agder mener derfor at veiprising er et virkemiddel som ledd i en større samferdselspakke for Kristiansand. NHO Agder vil understreke i denne sammenheng at tiltaket med rushtidsavgift må forankres lokalt.

Det er viktig å understreke at rushtidsavgiften må være en del av en større satsing. Det bør forventes at Gartnerløkka-Søgne grense kommer inn i Nasjonal Transportplan (NTP) allerede i første runde 2010-2013. Utvikling av havneområdet er presserende og svært nødvendig for at Kristiansand Havn kan bli landsdelens intermodale logistikknutepunkt som er fremtidsrettet og vil ivareta en ønsket logistikkhåndtering.

Trafikktettheten inn og ut av Kristiansand bykjerne er økende og vil uten radikale tiltak hindre den nødvendige næringsutviklingen byen trenger. Nyere forskning viser at veksten kommer til å skje i mye sterkere monn i byregioner, og da vil det være god næringspolitikk å bygge ut et helhetlig samferdselsnett som vil inkludere kollektivtjenester.

NHO Agder har stor forståelse for motargumenter når det gjelder rushtidsavgift, fordi vi allerede har et høyt avgiftsnivå i vårt land. På den annen side viser forskningsrapporter samt erfaringer fra både London og Stockholm at det er kun rushtidsavgift og betydelig satsing på kollektivtilbudet som må til for å få til en vesentlig reduksjon i biltrafikken i de store byene.

Dette har to primære fordeler;

  1. Rushtrafikken, som er dimensjonerende for veinettets størrelse og omfang, reduseres, og medfører redusert behov for utbygging av veier i byene.

  2. Fremkommeligheten for næringslivets transporter, som ikke har alternative valgmuligheter og derved høyere betalingsvilje for bruk av veien, blir betydelig bedre. Dette reduserer tidsforbruk og drivstofforbruk for næringslivet.

NHO Agder står ikke alene om å hevde et slikt synspunkt. I vårt samferdselsdokument «Samferdselsløftet» er vårt syn klart. I tillegg støtter NHO Agder sin argumentasjon av Transportbrukernes Fellesorganisasjon (TF). TF representerer de syv største arbeidsgiverorganisasjonene; Byggenæringens Landsforening (BNL), Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Norges Skogeierforbund, Norsk landbrukssamvirke, NHO Reiseliv, Norsk Industri og NHO.

Veitrafikken står for 18 % av totalt CO2-utslipp. 75 % av all biltrafikk er personbiler. Det er et overordnet politisk ønske om å få flere privatpersoner til å anvende kollektive tjenester, noe NHO støtter opp om.

Kristiansand kommune vil ved å innføre en rushtidsavgift bli viden kjent for å være en energihovedstad som tar klimautfordringene på alvor og i tillegg en fremtidsrettet kommune som utmeisler en samferdselspolitikk som både inkludere næringslivets behov samt tar klimautfordringen på alvor.

Det er en tid for alt og nå er det en tid for infrastruktur. Vi har et tidsvindu som strekker seg en 10-15 år ut i tid. Våre nasjonale politikere setter infrastruktur høyt på den politiske dagsorden. Det er en større vilje en det har vært på lenge til å satse, selv om flere vil hevde at det bør satses enda bredere og høyere.

Kristiansand kommune har fått en unik mulighet til å løse noen av sine store utfordringer hva angår samferdselsnettet og ikke minst klimautfordringer vi alle må ta på alvor. NHO Agder ser svært positivt på at Kristiansand kommune sikrer tiltaket om rushtidsavgift som del av en større tiltakspakke en bred og god prosess før endelig vedtak skal fattes.