I både vår landsdel og andre regioner er forventningene høye. Det spesielle før denne NTP-fremleggelsen er at det i stor grad er regjeringen selv som har skapt forhåpningene. Det er en risikabel strategi.

De siste ukene har plutselig politiker etter politiker fra regjeringspartiene stått fram og bekreftet det alle bilister og togreisende har sett og tenkt i en årrekke, nemlig at norsk samferdselspolitikk har vært en fiasko. I tiår etter tiår har vei og bane blitt systematisk nedprioritert når budsjettene har blitt skrudd sammen. Både nyinvesteringer og vedlikehold er neglisjert. Regningen for det må vi betale i årene fremover.

Til og med samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har slaktet de siste tiårs politikk på det området hun selv nå har ansvaret for. Og hun har lovet en satsing fremover av et omfang som vi tidligere ikke har sett. For noen måneder siden lovet dessuten statsministeren «flere titalls milliarder» til samferdsel det neste tiåret.

Dette er vel og bra, men det er de konkrete resultatene både Navarsete og Stoltenberg vil bli målt på. Milliardene rekker ikke langt når vei og bane skal bygges her til lands. Stamveiutredningen har anslått at det vil koste 230 milliarder kroner bare å få stamveinettet opp på et akseptabelt nivå. Investeringsbehovet for norske stamveier og øvrige riksveier er av Opplysningsrådet for Veitrafikken beregnet til 460 milliarder kroner.

Her i landsdelen er forventningene knyttet til E39 fra Kristiansand til Søgne og videre vestover, E18 mellom Arendal og Tvedestrand, RV9 gjennom Setesdal og en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Dette er kostbare prosjekter. Men med det ambisjonsnivået regjeringen selv har antydet, vil skuffelsen bli stor hvis forventningene ikke innfris. Det kan i så fall bety en krevende valgkamp for de rødgrønnes kandidater på Agder.