Kirken må ta det meste av ansvaret for den taushet og distanse vi har til begrepet selvmord. Den som tar sitt eget liv har syndet mot Gud, ifølge det vi hører og leser fra kirkelig hold. Tidligere sa prestene at den som drepte seg selv, ikke kom til himmelen. For å være sikker på at sjelen ikke fløy opp til Gud, ble selvmorderen gravlagt utenfor kirkegården Med denne holdning har kirken vært med å på å skape den avstandstaking vi ennå har til selvmord.

Prestene bruker Bibelens ord om at livet er hellig og derfor må vernes. Om vedkommende dreper seg selv for å komme unna et smertehelvete, synes ikke å være viktig.

Distanse finner vi også i en annen stor yrkesgruppe, nemlig hos legene. De skjuler problematikken bak sin yrkesetikk. Vi skal redde liv, ikke ta liv, sier legene. Dermed synes de å være ferdige med spørsmålet som jeg vil drøfte her, nemlig legers hjelp til selvmord.

Pressen har også vært med på å verne om taushet omkring emnet. Pressens etiske regler påbyr forsiktighet og nærmest skriveforbud ved selvmord. Unntakene gjelder selvmord hvor offentlig interesse forventer omtale. Pressens regler er i utgangspunktet av det gode, idet hensikten er å beskytte de pårørende. I dag kan man likevel øyne en utvikling mot å legge bort tabustemplet.

Samfunnskreftene jeg nevner holder liv i en holdning som gjør at vi skyver selvmordsproblematikken fra oss. Vi vil ikke minnes om at selvmordet representerer den ytterste fortvilelse.

Selvmordet er den mest private, isolerte og ensomme handling som finnes. Vi er redde for å trenge inn i denne isolasjonen, og rygger tilbake når emnet dukker opp. Eller mer presist, vi rygger tilbake når noen vi kjenner gir signaler om at de ikke orker tilværelsen lenger.

Signalet om at en person ikke vil mer, er en del av selvmordsprosessen. Denne prosessen kan begynne som en vag tanke hos den selvmordstruede. Hvis vanskelighetene fortsatt tårner seg opp, kan denne flyktige tanken forsterke seg. Han eller hun gir vage signaler om å gjøre det slutt, men får ikke respons eller blir ikke tatt alvorlig.

Neste skritt i selvmordsprosessen er at han/hun ser seg om etter muligheter for egen avlivning. Den selvmordstruede teller gjennom pillebeholdningen og tenker over metoder for å gjøre det slutt. En viktig del av prosessen på dette stadiet er tilbaketrekning og isolasjon. Det er her den avvisende holdningen vi har med oss fra kirkefedrene er viktig å bryte ned.

Den selvmordstruede trenger ikke å bli minnet om at det er mot Vårherres vilje å ta sitt eget liv. Tvert imot har han eller hun behov for noen å snakke med, et menneske som kan gå inn i problematikken og være i bevisstheten der den selvmordstruede befinner seg. Selvfølgelig kan kirkeansatte også ha evnen til å gå inn i denne tankegangen. Etter min mening vil den kirkelige avvisning av selvmord være et hinder for å gi nye tanker og impulser til den som ønsker å avslutte livet. Det finnes nå heldigvis en rekke organisasjoner og fagområder hvor man kan hente inn profesjonell hjelp i en selvmordssituasjon.

De tilfeller jeg har skissert ovenfor gjelder selvmordstruede som ikke ønsker å leve videre i den situasjonen de er i. Man kan hjelpe ved å samtale om andre måter å vurdere livet på, og man kan lytte. Noen ganger kommer man fram til et nytt opplegg som med tiden kan erstatte ønsket om å dø.

Noen ganger innser likevel profesjonelle hjelpere at alt håp er ute. Jeg tenker på de tilfeller hvor man står overfor uhelbredelige sykdommer og store smerter, og hvor ønsket om dødshjelp dukker opp. Både pasienten og pårørende vil bare at livet avsluttes på en verdig måte.

For noen få år tilbake opplevde det norske samfunn en bitter strid på Bærum sykehus hvor en av legene ble anklaget for aktiv dødshjelp. Det viste seg senere at han benyttet det som kalles «terminal sedering», det vil si at pasienten medisineres så sterkt at han slipper smertene og ikke våkner mer. Forskjellen på denne fremgangsmåten og assistert selvmord er at man med «terminal sedering» ikke forkorter livet, men hjelper pasienten mot den siste angsten og de siste smertene.

For mange sterkt lidende pasienter representerer «terminal sedering» for sen hjelp. De orker ikke flere smerter og mer angst, men er for avkreftet til å selv å kunne avkorte livet. Det er for å hjelpe i slike situasjoner vi bør lytte til de politiske signaler som nå er fremmet. Vi bør også minnes en foregangsmann på dette området, lege Christian Sandsdalen, som i 1976 fortalte politiet at han hadde hjulpet en av sine hardt rammede pasienter å dø. Året etter måtte han møte i retten, tiltalt for assistert selvmord. Han fikk en betinget dom, men døde selv noen få år etter rettssaken.

Dessverre er det fremdeles slik at den som ikke orker å leve lengre, må velge mellom metoder som alle er dramatiske, skremmende og til sorg og fortvilelse hos de gjenlevende. Vi snakker om sprang fra stor høyde, om overdoser, om skytevåpen, om å kaste seg foran tog eller bil, om drukning.