Så er djevelskapen løs i Posebyen igjen.

Skal Kristiansand kommune aldri få satt en stopper for den ulovlige utleievirksomheten som skjer til bilverksteder og industrilagre i Kristiansands enestående gamle arkitektoniske perle?

Posebyen er som kjent regulert som et bevaringsområde, hvor beboerne bestreber seg på å holde sine eiendommer i orden, med nymalte hus og blomster langs husrekkene. Men her tillater altså kommunen et av verdens 100 største industriforetak frekt å få tvinge seg inn, det internasjonale Saint-Gobain, som har 200.000 ansatte i 56 land.

Normalt skulle man tro at alle, både utleier og leietaker, både Aanund Lunde og bilverkstedet, ville gjøre det hyggeligst mulig overfor naboer og innbyggere når de først okkuperer et bolig— og bevaringsstrøk. Men nei. Dette er folk som, så fort sommeren kommer, slår de svære, gapende fabrikkportene opp for fullt og lar bilene gå dag og natt, til ergrelse for nabolag og forundring for turistene som har klart å ta seg frem til Posebyen.

Vi har bedt folkene på bilverkstedet om i det minste å holde portene lukket. Men nei, de må ha lys og luft, sier de. Dessuten følger de bare utleiereglene, sier de. Det er selvfølgelig bare vrøvl. De har holdt portene lukket i hele vinter, og vi har ikke fått rapport om noen kvelningsdød.

Det er nå 29 – tjueni – år siden Lundefirmaet fikk såkalt «midlertidig dispensasjon» for å drive næring i Holbergsgate 33/35 mot å avgi følgende erklæring:

«1. Vi skal uten utgift for kommunen, etter pålegg når som helst fjerne eller endre det oppførte bygg, og hvis det kreves helt gjenopprette den tidligere tilstand.

2. At bygget bare brukes til av- og pålessing av varer og henstilling av biler for firmaet ikke til lager».

Forsikringen ble gjentatt i 1987 for en annen del av eiendommen, Henrik Wergelandsgate 70/72. Den såkalte «midlertidige» dispensasjonen opphørte da Lundes grossistfirma ble nedlagt i 1990. Deretter fikk firmaet en ny «midlertidig» dispensasjon for å leie lokalene ut til bilverksted for Kristiansand videregående skole. Men da skolen flyttet i 1997, utløp også denne. Siden har Lunde-firmaet ikke hatt noen som helst dispensasjon.

I dag er det reguleringsbestemmelsene for Posebyen som gjelder. Og de forteller klart og tydelig at utleien av Lundes lokaler til bilverksted og lager er ulovlig. Det er forbudt å sette opp et fem meter langt skilt, det er forbudt å leie ut en hel eiendom, og det er forbudt å drive trafikkskapende virksomhet i området. Det er for øvrig ikke bare bilverkstedet som ødelegger området, også hele nabolokalet er tatt i bruk til et trafikkskapende lager, hvilket også er ulovlig. Og resten av lokalene er utleid til utrykningskjøretøyer for Røde Kors!

Men kommunen bryr seg ikke om Posebyen. Kommunen tillater Posebyen brukt til bilverksteder, fri gjennomgangstrafikk fra E 18, parkeringsplass for hele byen og øvelsesplasser for kjøreskolene. Da Posebymarkedet søkte om stakkarslige 20.000 kroner for å holde litt liv i bydelen tidligere i sommer, avspiste kommunen arrangørene med 10.000 kroner!

Riktignok lovet plan- og bygningssjef Gunnar Stavrum følgende i Fædrelandsvennen den 29. oktober 2008:

«Ja, det vil, senest innen november 2009, bli slutt på at lokalene leies ut til bilglassgrossist (eller andre grossister, for den saks skyld).

2. Forpliktelsen står ved lag: tidligere tilstand (boliger) skal gjenopprettes uten utgift for kommunen», skrev han.

I samme slengen tilføyde han at «lokalene er godkjent som næringsbygg». Er det ikke grenser for hvor man kan godkjenne et næringsbygg? Hvor får vi det neste? I Domkirka?

Etter snart 30 år med «midlertidig tillatelse» er det på tide at kommunen forlanger at Aanund Lunde oppfyller sine forpliktelser. Det må jo være klart for alle at han ikke interessert i Posebyen. Han gir blanke i sitt løfte om å gjenreise det gamle arkitektoniske miljøet, slik han har forpliktet seg til, det vil si fire-fem små hus. Han foreslår i stedet å bygge blokker på opptil seks etasjer i bevaringsområdet. I disse dager fremlegger han igjen planer om å bygge et tre etasjes funkishus for 24 hybler på eiendommen – dessverre til kommunens delvise applaus.

«Byutviklingsstyret hilser velkomment framlagte forslag til moderne formspråk ved nybygg i kvartal 16», vedtok byutviklingsstyret den 17. juni 2006. Det er også et ulovlig vedtak som vil bli anket, siden reguleringsvedtektene sier at «bygningenes materialer, farger o.a. blir opprettholdt eller ført tilbake til det som har vært tidligere». Skal dette bygget godtas, må bystyret vedta nye vedtekter og oppheve bevaringsbestemmelsene for Posebyen. Det betyr at vi har en langvarig saksgang foran oss, og mange års fortsatt bilverksteddrift i lokalene hvis ikke kommunen tar seg sammen.

Siden plan- og bygningssjefen i sin tafatthet ikke klarer å få bukt med uvesenet, stiller vi denne gang spørsmålet til ordfører Per Sigurd Sørensen og formannen i byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara:

Hvor lenge skal Aanund Lundes pengebegjær få lov til å ødelegge Posebyen?

Og kan dere ikke i det minste øyeblikkelig få Lunde til å fjerne det ulovlige skiltet og lukke den svære porten som for tredje år på rad forpester sommeren for innbyggerne i Posebyen?