Vi lever i klikkalderen. Det betyr at det er de små klikkene du gjør med venstre musetast i løpet av dagen, som får samfunnet til å gå rundt. Dessverre er det mange av dem som gjør samfunnet til et ulidelig lite helvete også. Som for eksempel når vi klikker på Justin Bieber. Uten at vi helt ønsker det. Fordi klikkfingrene klør av barnlig nysgjerrighet. Justin Bieber er artist. Han gir ut plater og han holder konserter. Det er jo flott, og det bør media formidle. Det handler om musikk. Men de utallige sakene om den kanadiske fjortisen handler sjelden om musikk. De handler stort sett om ingenting, eller hva som helst, bare man kan presse ordene "Justin" og "Bieber" inn i overskriften. Den det skal klikkes på.

For all del, Bieber er ikke problemet . Han er bare det mest groteske eksemplet på problemet. Nemlig at kulturkjendiseri regnes som bedre stoff enn selve kulturen, i store deler av media. En utvikling som for alvor begynte den dagen kulturbegrepet ble utvidet til "kultur og underholdning ". Da ble tydeligvis alt lov.

I Fædrelandsvennen kan vi skrive om et band som Tenderleaves. Vi er en regionsavis, vi skal favne bredt. Musikalsk sett er Kristiansand-duoen kvalifisert for omtale i Oslo-tabloidene også. Men Even Øygarden og Geir Kongshaug er verken mediekåte eller særlig utadvendte. Og dermed ingen klikkvinnere.

Hadde Tenderleaves-Even skiftet ham og blitt Idol-Even, eller en annen vemmelig form for fredags-kveld-karaoke-Even, hadde spalteplassen vært automatisk. Han hadde per 2012-definisjon vært "kjendis". Og ingenting pirrer tydeligvis folks nysgjerrighet mer enn det, selv om ingenting heller er mer kunstig og mer kortvarig. Spørsmålet er når man skal lufte problemstillingene: I hvor stor grad skal klikktallene styre hva vi skriver om? Og hvor mye integritet er det greit at vi ofrer?

Heldigvis har leserne en fri vilje, også i klikkalderen. Og det er på tide vi utnytter den. For jeg vet at du er lei av agurksaker og "underholdningsnyheter". Jeg vet at du forakter disse ynkelige historiene om Justin Bieber, selv om nysgjerrigheten tar overhånd av og til.

Og jeg vet det samme som du vet : Det at du klikker på en sak, betyr ikke nødvendigvis at du liker den. Det betyr ikke at du aksepterer den. Det betyr ikke engang at du leser den. Men for de som teller penger er dét uinteressant. Klikker du på Justin Bieber-saken, går klikket ditt rett inn i statistikken som rettferdiggjør den neste saken av samme slag. Så for alles del: La vær. Hold fingrene i sjakk, og klikk på Tenderleaves i stedet.