Han viser blant annet til at det ikke er korrekt at det er fremkommet nye opplysninger om grunnforholdene som nødvendiggjør en revurdering av prosjektet.Det tar vi til etterretning. Men sjefarkitektens redegjørelse er også egnet som utgangspunkt for en debatt om fremtiden til Kristiansand havn. For konserthusplanene viser til fulle at ulike samfunnsinteresser er på full kollisjonskurs når det gjelder den fremtidige utnyttelse av Vestre havn.På mange måter fremstår Kristiansand havn i dag som en fortidslevning i byutviklingssammenheng. Andre sjørettede byer det er naturlig å sammenligne seg med, flytter i stadig større grad den tunge kommersielle havnevirksomheten ut fra bykjernen til egne havner tilrettelagt for containerfrakt og moderne transportteknologi.Samtidig frigjøres attraktive sjørettede tomter til ulike byutviklingsformål. For Kristiansands vedkommende dreier dette seg i dag om et konserthus, men planer om andre offentlige institusjoner, bolig— og forretningsvirksomhet vil etter hvert også trenge seg på.Det er fullstendig meningsløst at verdifulle sentrale arealer i byutviklingssammenheng skal beslaglegges av tomme og uestetiske containere, enten de er plassert på Lagmannsholmen eller på KMV-tomta. Og det må også stilles spørsmål ved hvorfor et jernbanespor på langs av havnen legger den sterkeste føringen på byggingen av det nye konserthuset.Vi etterlyser derfor en klarere vilje og en større fremdrift fra Kristiansand kommunes side når det gjelder planleggingen av alternative arealer for Kristiansands havn utenfor sentrum.Oslo har byutviklet Aker Brygge, er i gang med Tjuvholmen og skal gå løs på Bjørvika - alle gamle havneområder i hovedstaden som nå får nye funksjoner. I Kristiansand viser fornyelsen av Fiskebrygga den veien man bør gå. Men det var et omstridt og kontroversielt prosjekt som måtte kjempes fram i kommunens organer.Konserthusprosjektet burde derfor utløse en mer omfattende debatt om og planlegging av Kristiansand havns fremtid enn hva det har vært lagt opp til hittil, hvor man er mer opptatt av mulighetene enn av begrensningene.Under enhver omstendighet er det behov for at Kristiansand havn ikke bare reguleres stykkevis og delt, men gjøres til gjenstand for en total revurdering av havnens fremtid.