Kunstneren Henrik Finne arbeidet i en oppbyggingsfase hvor landet skulle reise seg etter krigen og finne en ny og moderne identitet som industrinasjon og oljenasjon. I 1976, da Agder Teater stod ferdig, hadde Norge startet på veien mot å bli en moderne nasjon. Dette gir fasaden utrykk for.

Finne i nasjonalmuseer

Finne er representert i nasjonalmuseene i Sverige, Danmark og Finland samt Nederland, London og Moskva. Finne studerte blant under Christian Krohg og jobbet sammen med Rolf Nesch. Han var en betydelig modernist og arbeidet det her er snakk om, er et viktig offentlig utsmykningsarbeid som preger Kristiansands moderne bybilde.

Bygget Agder Teater kan karakteriseres som brutalistisk. Dette begrepet er basert på det franske uttrykket bèton brut («rå betong»), som ble benyttet av Le Corbusier til å beskrive betong som fremstår som ubehandlet etter at forskalingen er fjernet. Bærebjelker i brutalismen er ærlig materialbruk, eksponering av bygningens bestanddeler og enkle geometriske former. I våre dager er ikke stilen populær, men slike trender snur fort. I tidligere tider var det stavkirker som ble revet for å gjøre plass til nybygg.

Unikt kunstverk

Fasadens utsmykking av kunstneren Henrik Finne er et unikt kunstverk hva gjelder omfang og størrelse, men også hvis vi ser på Finnes kunstnerskap. Uttrykket hans er moderne og forteller om en kunstners ønske om å gjøre billedkunst relevant og tilgjengelig for brede lag i befolkningen. Bygningen som tidseksempel i arkitekturhistorien sammen med kunstverket mener vi er verneverdig, ikke bare på et lokalt, men også på et nasjonalt nivå. Å ødelegge dette undervurderte bygget vil være et stort tap for byen.

Verket bør derfor bevares som ett av få moderne fasadekunstverk fra denne tiden og fordi det tilhører byens befolkning. Generasjoner har besøkt teateret og hatt et forhold til det som sitt hus, både innvendig og utvendig. Verket må ikke rives, men bør inkorporeres i et nybygg hvor veggen blir beholdt, urørt.

Kommuneplanen har som mål å sørge for høy arkitektonisk kvalitet. Områdereguleringen som er foreslått gir ingen konkrete signaler om å sørge for arkitektoniske kvaliteter utover å foreslå̊ en typisk kvartals-struktur.

Bygningen må bevares

Som det kommer frem av Planavdelingens saksfremlegg har muligheten for «bevaring av Agder Teaters to fasader mot gaten, med nybygg innenfor», ikke vært direkte undersøkt. NK Sør-Norge og NBK-Agder foreslår at det undersøkes og utredes bevaring av Agder Teaters fasade i Østre Strandgate med Henrik Finnes verk urørt. Vi vil også foreslå at muligheten for nybygg innenfor Agder Teater med bevaring av begge fasadene mot gateplan, blir direkte undersøkt.

Norske Billedkunstnere i Agder og Norske Kunsthåndverkere Sør-Norge støtter aksjonen for bevaring av Agder Teaters gamle bygning i Kongensgate, Kristiansand.

Vi mener at denne bygningen må bevares!