Streik er et alvorlig virkemiddel, og bør ikke brukes i utide. Særlig ikke hvis det er sterk tvil om at den er lovlig. KS mener Utdanningsforbundet brøt fredsplikten partene er pålagt i en tariffperiode gjennom aksjonen i går, og har brakt saken inn for Arbeidsretten. Viser det seg at streiken er i strid med avtaleverket, fremstår lærerne som dårlige eksempler for den oppvoksende slekt.

KS ønsker det skal være opp til hver enkelt skole og kommune å forhandle om arbeidstid. Utdanningsforbundet vil ha en sentral avtale med lik arbeidstid for alle lærerne. Uenigheten har fått lærernes tillitsvalgte til å ta fram tungt verbalt skyts. Argumentasjonen er så ute av proporsjoner at den ikke står til troende.

Forbundsleder Helga Hjetland sier at KS vil rasere den norske fellesskolen hvis de nasjonale rammene for lærernes arbeidstid fjernes. Fylkesleder Åse Løvdal i Vest-Agder følger opp med at «kravet fra KS er et angrep på våre muligheter til å være gode lærere», og at det er fundamentet for den norske fellesskolen som nå angripes. Et dette fundamentet lærernes frihet til å forlate arbeidsplassen når de selv vil?

Det er all grunn for Utdanningsforbundet til å besinne seg. Slik tillitsvalgte ordlegger seg, skulle en tro at den viktigste forutsetningen for at lærere kan være gode pedagoger, er at de får gå hjem når de vil. Slik er det selvsagt ikke. Lærerne må også finne seg i at det stilles krav til hvor lenge de skal være på jobben, noe andre yrkesgrupper alltid har gjort. Var det slik at ansatte gjør en bedre jobb hvis de går hjem når de vil, hadde nok flere bedrifter innført ordningen.

Utdanningsforbundet gjør et poeng av at mange skoler ikke har tilfredsstillende arbeidsrom for ansatte. Det medfører riktighet for en del skoler, og her har kommuner og fylkeskommuner som arbeidsgiver en utfordring. Samtidig kan vi vanskelig se at alle lærerne som går tidlig fra jobben, har bedre kontorplasser hjemme.

Utdanningsforbundet hadde tjent på å roe gemyttene i den pågående konflikten. For lærere har mye å vinne på at den bundne arbeidstiden deres blir slik den er for andre yrkesgrupper. Ikke minst i forhandlinger om lønn og arbeidsbetingelser. Vi tror heller ikke lærere blir dårligere pedagoger om de må være på skolen etter klokken to.