Norske byer er helt avhengig av at innvandrere vil jobbe i omsorgsyrkene. I Oslo kommune er hver tredje ansatt i pleie— og omsorgssektoren innvandrer. Majoriteten er fra ikke-vestlige land, og antallet øker stadig. Da er det et paradoks at mange av dem forblir ufaglærte, fordi de ikke får lov til å utdanne seg til hjelpepleiere. Årsaken er at de kan for dårlig norsk.

Ifølge Dagsavisen ble sju av ti ufaglærte innvandrere som jobber i pleie og omsorg avvist av hjelpepleierkurset til Oslo kommune i år, fordi de enten var for dårlige i norsk eller hadde for lite praksis. Med andre ord blir de betraktet som gode nok i norsk til å stelle eldre og syke, men ikke til å få utdanning i jobben de skal gjøre.

Det er en lykke for det norske samfunnet at innvandrere vil jobbe innen pleie og omsorg, siden det er vanskelig å rekruttere norsk ungdom til arbeid med eldre og syke. Utfordringene vil ikke bli mindre fremover når eldrebølgen slår inn for fullt. Statistisk sentralbyrå anslår at det innen 2040 vil være dobbelt så mange pensjonister som i dag. Det betyr at behovet for ansatte i pleie- og omsorgssektoren vil øke kraftig.

Når det er urealistisk å tro at det store behovet for kvalifiserte pleiere vil kunne dekkes av norske ungdommer, må det legges legge til rette for at ufaglærte innvandrere kan få utdanning. Nå stopper utdanningssystemet mange av dem, fordi de har mangelfulle norskkunnskaper. Systemet må endres, slik at interesserte og motiverte innvandrere kan skaffe seg både språkopplæring og praksis/utdanning for jobben de ønsker å gjøre.

Flere hender i pleie og omsorg er helt nødvendig. Og stadig flere av hendene vil ha utenlandsk bakgrunn. Like viktig som rekrutteringen er det å løfte kompetansen. Stell av eldre og syke krever solid faglig ballast, og mange kommuner har forsømt seg grovt på dette området.

Forskningsminister Tora Aasland uttaler i Dagsavisen at Utdanningsdirektoratet har øremerket én million kroner til ulike tiltak for å rekruttere flere helsearbeidere. Det er også nedsatt et faglig råd innen helse- og sosialfag som skal jobbe med tiltak rettet mot voksenopplæring i innvandrergruppene. I lys av de store utfordringene innen pleie og omsorg, fremstår dette som temmelig hjelpeløst.