De siste tiårene har det skjedd for lite med norske jernbaner. Drift, utbygging og modernisering har stått nesten helt stille og hvis tog virkelig skal bli et reelt alternativ i en grønnere fremtid er det mye arbeid som gjøres. Det gjelder for både passasjertrafikk og godstrafikken i Norge. Og mye er uprøvd.

Nå legges nesten halve jernbane-norge ut på anbud og det mener vi er et grep det verd å prøve ut. Et kontrollert frislipp, en test på om andre aktører kan tilføre dette nettverket av infrastruktur noe nytt, er verd å prøve. Det kan jo også få NSB til å strekke seg.

Å legge deler av jernbane-driften ut på anbud ble vedtatt i stortingsmeldingen om jernbanereformen, men det har helt inntil i forrige uke vært uklart hvilke strekninger som var aktuelle. Nå er det klart at samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet tar godt i: Sørlandsbanen, Jærbanen, Dovrebanen Oslo-Trondheim, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer), Meråkerbanen og Raumabanen skal om et års tid lyses ut. I tillegg blir det ny runde for Gjøvikbanen.

Kritikere av konkurranseutsettingen peker til Sverige og England hvor frislippet ikke har vært ubetingede suksesser. Heikki Holmås (SV) mener for eksempel at erfaring fra Sverige viser at utgifter til renhold, bemanning og pensjon for de ansatte er det som kan konkurreres om i disse anbudene og at dette fort medfører dårligere arbeidsvilkår for de ansatte på togene.

Men foreløpig er det politiske grepet i Norge ikke så omfattende, og infrastrukturen vil fortsatt være statseid. Det er viktig å overvåke og følge opp utviklingen når nye aktører skal etablere seg og drive en struktur som er så sentral og viktig. Og forhåpentlig skal bli enda viktigere fremover. Men akkurat slik situasjonen er i den norske togtrafikken nå trengs nytenkning, modernisering og effektivisering. Vi har store kostnader hvert år på grunn av dårlig vedlikehold og forsinkelser.

NSB venter knallhard konkurranse fra banegiganten MTR, fra Deutsche Bahns Arriva og fra flere europeiske selskaper. Men i fjor hadde NSB den høyeste skåren noensinne på kundetilfredshet. De kan også vinne