Vi kjøper ikke forklaringen til lederen av Norsk Lærerlag i Kristiansand, som hevder at noe av forklaringen på lærertettheten i Kristiansand er at skolestrukturen i kommunen er mer desentralisert enn andre steder.Derimot tror vi at den pedadogiske tenkningen og viljen til å utnytte ressursene på en annen måte er hemmet av tradisjonelle holdninger til undervisning og kunnskapsformidling, både i Kristiansand og i resten av Skole-Norge.Dette kommer bl.a. til uttrykk ved valget av skolemodell for den nye Oddemarka skole, hvor skolesjef Leif O. Hopland ønsket seg et fremtidsrettet skolebygg tilpasset den nye læreplanen (L 97), mens lærerne ville ha en tradisjonell klasseromsskole. Og lærene fikk det som de ville. Etter vårt syn er det slike holdninger som er med på å sementere en skole— og lærerstruktur i Kristiansand, som er medvirkende til å bringe kristiansandsskolen i et økonomisk uføre.