Markedsorientering er på mote. Strengt tatt noe annet er viktigere i næringslivet for tiden. Man er til som bedrift fordi det finnes kunder, og fordi kundene kjøper. Dette er veldig viktig for økonomisk vekst og utvikling i nasjoners økonomi.

Masse informasjon

Markedsorientering består av følgende elementer: Markedet består av masse informasjon. Man samler derfor først inn informasjonen fra markedet. Deretter avholder man møter i bedriften, der man avgjør hva man skal gjøre og/eller ikke gjøre med informasjonen. Når alle sjefene i bedriften har blitt informert om markedet, og alle avdelinger har hørt om det og eventuelt fått skriv om det, da sprer man informasjonen ut til markedet. Dette betyr at markedsorientering går ut på å ta utgangspunktet i behovene som du og jeg har, gjøre behovene om til markedsstrategiske tiltak, og deretter spre ny informasjon om merker, produkter, produktendringer og design ut til markedet. I bunn og grunn består en bedrift av ett eller flere produkter som håndteres av avdelinger og mennesker med kompetanse, ferdigheter, informasjon og erfaringer.

Mange bransjer

Markedsorientering er interessant i mange bransjer i næringslivet, men reiseliv er spesielt aktuelt. Det betyr at bedriftene finner behovene til turister, de tar informasjonen med seg videre inn i bedriftene, og de sprer deretter markedsstrategier ut til markedene. Dette betyr at bedriftene blir som kundene, og en eksternalisering av kunders behov blir dermed gjort om til en internalisering, før det igjen blir eksternalisert. Reisen til markedet, består derfor i å treffe og forsyne målgrupper med god, korrekt og meningsfull informasjon, slik at bedriftene funker. Flyselskaper består av fly som går fra sted A til sted B, og så skal man tjene penger, både de ansatte og selve selskapet. Ellers består arbeidet i reiselivet av markedsinformasjon, priser, møter og planlegging av nye ruter. Bedrifter samarbeider dessuten i nettverk, og det betyr at man snakker og skriver til hverandre. Ellers konkurrerer bedrifter også, og da blir det avstand mellom aktørene.