Det lokale selskapet Lista Lufthavn A/S (LILAS) har ikke nettopp arbeidet i medvind siden det ble etablert for å utvikle flyplassområdet til sivilt bruk. En vesentlig brikke i dette utviklingsprosjektet var å opprettholde ruteflyging på Lista og å bevare selve flyplassen intakt.Etter at Guard Air la ned trafikkflygingen i oktober i fjor er utsiktene dessverre dårlige for fortsatt ruteflyging. De millionene som trengs i støtte for å få flyruten i økonomisk balanse er neppe å oppdrive, hverken i Samferdselsdepartementet eller hos flyselskapene.Men potensialet for Lista Lufthavn og LILAS er for godt til at det skal torpederes av manglende statsstøtte fra tilskuddene til kortbanenettet. Det bør være i statens interesse at selve flyplassen beholdes intakt og at driften av flytårntjenestene blir dekket av Luftfartsverket.Men staten bør også aktivt medvirke til å realisere de planene det nå arbeides med for å etablere lufthavnen som en internasjonal flygodsterminal. Forholdene burde ligge meget vel til rette for å fylle en slik funksjon med Farsund havn og Lundevågen liggende i nær avstand til flyplassen.