Like før John G. Bernander overtok, ble det klart at NRK Fjernsynets dokumentaravdeling i lengre tid hadde sendt «dokumentar»-programmer som var sponset og til dels bestilt av de organisasjoner og institusjoner programmene omhandlet. Ved en skjebnens ironi var det et program om fornøyelsesparken Tusenfryd, hvor Bernanders søster er direktør, som utløste rabalderet.Det avdekket en lurvete og nonchalant presseetikk i vår statskanal, hvor grunnleggende presseetiske prinsipper var kastet over bord og satte stygge riper i NRKs troverdighet og integritet. Nå er det Bernander, en person uten medieerfaring, som må ordne opp i det presseetiske forfallet. Det kan være like greit at det gjøres av en person som stiller med helt blanke ark, men det forutsetter at han har erfarne rådgivere og medarbeidere med ryggmargsrefleksene i orden. Og etter hvert har vi begynt å tvile på hvor forankret presseetikken er i huset på Marienlyst.For Tusenfryd-skandalen ble etterfulgt av reportasjer i Dagens Næringsliv som avslørte at de redaksjonelle medarbeiderne i NRK har hatt anledning til å ta ekstraarbeid for oppdragsgivere som de i neste omgang kunne møte som journalister i NRK og på den måten bidra til å så tvil om deres integritet. Denne praksisen har vært så utbredt at selv kolleger i den kommersielle kanalen TV 2 har reagert i sterke ordelag på «salget» av NRKs medietroverdighet ut av huset.Og som om ikke dette var nok for vår ferske NRK-sjef, så måtte han nylig også forholde seg til det faktum at NRK var innstilt på å la politiet få adgang til fjernsynets redigeringsrom og 70 TV-kameraer for å overvåke ordenssituasjonen i Oslo sentrum under det kommende kongelige bryllup. En praksis som må ha overlevd fra den gang NRK var en monopolinstitusjon og staten og NRK var ett. Igjen et brudd på grunnleggende presseetiske normer og prinsipper, som Aftenposten nylig har forsvart og blitt dømt for i to rettsinstanser. Avisen har nektet å utlevere upublisert billedmateriale til politiet fra et sammenstøt mellom to motorsykkelklubber på Karl Johans gate i Oslo som politiet mente kunne bidra til å oppklare et senere drap. Begrunnelsen for dette er prinsipiell: at det vil svekke medienes troverdighet og tillit blant publikum om journalistene og fotografene opptrer som politiets forlengende arm.Nå ender politiet i et siderom i NRK, hvor de bare får se de samme bildene som resten av TV-Norge. Men for at John G. Bernander ikke skal forbli sittende i et presseetisk siderom i NRK, er det helt nødvendig at han foretar en presseetisk rengjøring i NRK-huset. Og da bør kringkastingssjefen knytte til seg bedre presseetiske rådgivere enn dem som har hatt ansvaret for den frynsete etikk som har møtt ham de første ukene i jobben.