Med forslaget kommer Høyre kravene fra handelsstanden i Kvadraturen i møte. Forretningsdrivende vil ha flere parkeringsplasser i hjertet av byen. Argumentet er at hvis folk må gå noen ekstra meter — eller eventuelt ta bussen - kommer kundene til å flykte fra Kvadraturen til Sørlandssenteret.

Kristiansand markedsfører seg som miljøbyen. Ett av målene er å begrense bruken av bil i Kvadraturen. Det er blant annet investert millioner av kroner i bussmetroen for å få folk til å velge buss fremfor privatbil. Vi har tidligere støttet tiltak som tar sikte på å redusere bilbruken i Kvadraturen, for det er nødvendig om det skal lykkes å komme forurensningen i byens sentrum til livs.

Med dette som bakgrunn virker det paradoksalt at det lanseres planer om et gigantisk parkeringshus. Det vil etter alt å dømme føre til enda flere biler i Kvadraturen. Slik inn- og utkjøringen fra det nye parkeringshuset er tenkt, blir det økt trafikkbelastning i både Festningsgaten og Vestre Strandgate, hvor forholdene er ille nok fra før.

Flere større byer som ønsker å dempe bruk av privatbil i sentrumsområdene, legger parkeringshus og parkeringsplasser ved innfartsveiene, og benytter tilbringertjeneste. En slik mulighet bør også utredes i Kristiansand. Hvis byen skal ha troverdighet i miljøspørsmål, kan det ikke på den ene siden jobbes for å begrense bilbruk i sentrum, og på den andre legges til rette for det stikk motsatte.

I forbindelse med planene for NSB-området har det vært drøftet å bygge et parkeringshus der. Med inn- og utkjørsel fra Havnegaten. Det er planer som bør hentes fram fra skuffen igjen. Ved et parkeringsanlegg i dette området kan biler bruke Havnegaten, og holdes unna sentrumsgatene. Det har også vært forslag om å ta i bruk den gamle tunnelen i Baneheia som parkeringshus. Begge disse alternativene tilfredsstiller ønsket om nærhet til gågatenettet.

Det er nødvendig å bruke tid på å vurdere andre løsninger enn Høyres gigantplaner. Å minske trafikkpresset på sentrum kan gi positive utslag. I stedet for å slåss for flere parkeringsplasser i hjertet av byen, kan kommunen og næringsdrivende i Kvadraturen bruke krefter på å tilrettelegge for aktiviteter som gjør det attraktivt for folk å oppsøke sentrum.