I realiteten er det en dødsdom over fylkeskommunen, selv om kommunalminister Erna Solberg har måttet sukre den bitre pillen med konsesjoner til KrF om å la dødsleiet strekke seg over noen flere år enn hva hun og Høyre hadde ønsket.Ikke vet vi hva som får KrF til å holde sin beskyttende hånd over de utarmede restene av et forvaltningsorgan uten folkelig legitimitet og forankring. Men partiet rommer trolig noen meget aktive fylkespolitikere som ser meningen med sitt politiske drivhusliv falle i grus. Og vi må være oppmerksom på at fylkespolitiker-lobbyen er sterk i norsk politikk også fordi det her er tale om godt betalte politiske bein som sysselsetter et eget politiker-sjikt i Norge som meler sin egen kake. Mange av dem sitter også i sentrale verv i de politiske partiene. Det er symptomatisk for deres holdninger til sitt eget virke at flere fylkeskommuner nylig bevilget seg større politikergodtgjørelser selv etter at den viktigste forvaltningsoppgaven deres — sykehusene - ble overført til staten.Regjeringen går nå inn for at en stor del av fylkeskommunens miljø- og landbruksforvaltning overføres til kommunene. Det som da gjenstår av gamle kjerneoppgaver i fylkeskommunen er den videregående skolen. Og det er på dette området Høyre har måttet gi konsesjoner til KrF. Høyre har også ønsket å overføre ansvaret for de videregående skolene til kommunene, i første omgang som en prøveordning, mens KrF, trolig av de grunner vi har nevnt over, har motsatt seg dette. For fjerner man de videregående skolene fra fylkeskommunen, er fylkeskommunen i praksis død.Men dette er i stor grad symbolpolitikk fra KrFs side. De videregående skolene er i dag i stor grad selvstyrte og den fylkeskommunale skoleadministrasjonen oppfattes av de fleste skolefolk som et unødig og fordyrende byråkratisk mellomledd. Ved siden av fylkesskolebyråkratiet har man også bygget opp en betydelig utdanningsadministrasjon rundt Statens utdanningskontor i fylkene. Disse kontorene må kunne ivareta de overordnede samordningsfunksjonene innen fylkene dersom kommunene fikk ansvaret for de videregående skolene.Etter vår mening finnes det ingen andre grunner til å la fylkeskommunen beholde de videregående skolene enn at de er nødvendige for at fylkeskommunen skal overleve. Og det er med respekt å melde en irrasjonell begrunnelse. Derfor er det å håpe at kommunalminster Erna Solberg lar alle de kommunene som ønsker de få utnytte den mulighet som er åpnet til å drive prøveordninger i kommunene - også med ansvaret for den videregående skole.Vi vil allerede nå oppfordre Lister-regionen og kommunene i Kristiansands-regionen, inkludert Lillesand, Birkenes og Iveland, om å søke om status som forsøkskommuner for den videregående skolen. Det bør også ligge til rette for et slikt samarbeid i Arendals-regionen, Øst-regionen og i Indre-Agder.