Stilt overfor en dypt forbitret motpart, med de like forbitrede og søkkrike Teigen-brødrene som eiere, seiret fornuften omsider. Det var bare å bla opp. Regningen går til Kristiansands skattebetalere. Sett i forhold til svære oppgaver som står i kø og en høyst moderat, løpende inntjening, er havna lutfattig.

reinertsen2.JPG

I videre forstand omfatter regningen svekket konkurranse på ferjestrekningen mellom Kristiansand og Nord-Jylland, flytting av Fjord Lines to nye superferjer til Grenland, skamfert omdømme og store ressurser brukt på ikke-konstruktive formål.Ikke småtteri, i sum.

I rettssaken som nå er avlyst, var Kristiansand kommune saksøkt, ikke Kristiansand havn KF.

Det understreker paradokset i saken: Da stridighetene var på sitt verste, i tiden rundt de to rettsrundene om grunnlaget for erstatningsansvar, satt kommunetoppene passivt og så på. Selv da Fjord Line strakte ut en hånd, grep verken ordfører eller rådmann inn for å minimalisere skaden. "Bystyret har bestemt at havna lever sitt eget liv, økonomisk sett", var forklaringen. Vel. Slik kan det ikke være.

Nå tipper jeg at forliket er klarert med ordfører Grundekjøn og rådmann Sommerseth, men det må ikke skje igjen at havna kan ture fram som et udugelig ødeland. Bystyret må reversere sin egen tabbe.