Kommunene skal kunne gi «bedre tjenester, sterkere fagmiljøer og styrket lokaldemokrati.»

Sanner ser også småkommunenes mange interkommunale selskaper, som et demokratisk problem. Svaret er derfor: kommunesammenslåing

Mest fornøyd i små kommuner

Argumentene til regjeringa stemmer slett ikke og er blitt tilbakevist fra flere fagmiljøer. Flere undersøkelser viser at folk i små kommuner er mest fornøyd med de kommunale tjenestene.

FAFO har vist at vansker med å skaffe enkelte fagfolk henger sammen med en generell mangel på fagfolk og dermed også rammer store kommuner.Fagfolk ved Universitetet i Bergen og ved Høgkolen i Hedmark har vist hvordan lokaldemokratiet svekkes når kommunene vokser. Det viser seg også at de store kommunene deltar i flere interkommunale selskaper enn små.

Mer byråkrati

Erfaringene fra Danmark viser også at færre kommuner slett ikke gir økonomiske innsparinger, men tvert imot mer byråkrati, og økte kostnader.

Som vi ser finnes det ikke mange virkelige grunner til at stort er bedre enn smått, når det gjelder kommuner. Den som vet litt om hvordan Norge ser ut og er befolka, forstår nok at en ikke bør sitte i Oslo og tenke på et «ideelt» innbyggertall. Sanner har hittil ikke hørt på alle de faglige innvendingene mot kommunereformen. Grunnen er at den virkelige grunnen til sentraliseringsreformen likevel ikke er det Sanner sier.

NHO har som kjent nære bånd til Høyre og Sanner. At NHO ønsker 100 kommuner er ikke noen hemmelighet.

I april 2014 uttalte Petter Furulund fra NHO: «Små kommuner gjør det vanskelig å tjene penger på å drive velferdstjenester. Større kommuner gir bedre muligheter for private velferdsbedrifter.» Mye tyder altså på at kommunereformen egentlig er en privatiseringsreform!

Seile under falskt flagg

At ei blå-blå regjering ønsker privatiseringa av offentlig virksomhet er vel egentlig ikke så uventa. Det er likevel litt skuffende at Høyre, som alltid forsøker å framstå «ansvarlig», faller for fristelsen til å seile under falskt flagg. Dette forteller vel kanskje mest om hvor svakt reformen står blant folk.Flekkefjord kommune har med sine 9000 innbyggere og store utstrekning, en størrelse godt over gjennomsnittet for norske kommuner. Kommunen har i dag et godt samarbeid i Lister og med nabokommunene i Rogaland. Flekkefjord SV mener derfor at kommunen kan klare seg utmerket aleine også i framtida.

Skulle det oppstå en situasjon der en sammenslåing av kommunen skulle bli aktuelt, skal det sjølsagt holdes folkeavstemning. Hvordan skal ellers velgerne få sagt meininga si i et grunnleggende spørsmål, så lenge virkningen av mulige sammenslåinger ikke er utredet, kommunenes oppgaver er uklare og svært få av listekandidatene flagger hva de mener?

Angrep på lokaldemokratiet

Hvis kommuner slås sammen uten legitimitet i befolkningen, er det et angrep på lokaldemokratiet og i strid med et av Sanners argument for selve reformen, mer lokaldemokrati.

Distriktene opplever nå en rå, høyrepolitikk som dreier seg om sentralisering på en rekke områder. Foruten kommunesammenslåing ser vi tvangssentralisering av politidistriktene, høyskoler— og universitet, videregående skoler og ikke minst nedbygging av lokalsjukehus.

Det ligger nå an til et skikkelig distriktsopprør, mot sentraliseringspartiene i september. Stem f. eks SV.