Det er spesielt området der veien er foreslått lagt i dagen ved K3 Breimyr, som vi har merknader til. Vi reagerer på at det skal gjøres så store inngrep i landskapet ved at det sprenges bort så mye av naturen i dette området.

*Et stort område ved Bukksteinsvannet er skravert med grå farge. Vi antar at dette er et oppfylt område med stein fra tunnelene. Vi lurer på hva området skal brukes til.

*Mellom Grauthelleren og Fiskåvann/Bukksteinsvann blir det liggende veier i 3 nivåer. Dette må vel bety at hovedveien blir liggende ganske mye høyere enn dagens vei? Vi lurer på hva cotehøyde på høyeste punkt blir på veien i det åpne området? Fiskåvannet ligger på cote 60. *Hvorfor er det ikke mulig å gjøre større bruk av dagens E39 som allerede har 3 filer på stedet, og som likevel blir liggende under den nye? Dermed kunne man kutte ut de to store rundkjøringene med tilhørende bro over den nye veien.

*På bilde nr. 1 (som Vegvesenet anbefaler), er det vist 3 broer over den naturskjønne, innerste kanaldelen av Fiskåvannet og fjellknattene er sprengt vekk. Vi kan ikke forstå hvorfor den ene broa må gå i så stor bue ut over kanalen, når det er mulig å gjøre det mer skånsomt som vist på bilde 2 (som ikke Vegvesenet vil anbefale).

*Vi kan heller ikke forstå at det er nødvendig å legge to store fyllinger helt ned til Fiskåvannet. Vi ber om at det tas mer hensyn til naturen for den delen som er nærmest Fiskåvannet.

Folk som er glad i Vågsbygdmarka, har på forskjellige måter vist at de ikke er fornøyd med den traséen som Vegvesenet har valgt for vårt område. Vi var flere hundre mennesker som i juni var på felles tur i området hvor veien er foreslått.

Gjennom avisoppslag i Fædrelandsvennen er det nylig gjort kjent at Fylkesmannens miljøvernavdeling har reist innsigelse mot bygging av veien, og et av områdene som de trekker frem, er området gjennom Vågsbygdmarka. Vi er utrolig glade for at de har kommet med innsigelsen og dermed støtter alle som har vist at de er imot hvordan Vegvesenet har utformet E39 i nettopp dette området.

Vi håper at Vegvesenet og våre politikere vil gjøre sitt ytterste for å finne en bedre løsning der landskap og friluftsinteresser blir bedre ivaretatt!