Alle har villet ha sine sugerør dypt i Cultivas pengebinge, noen har også hatt det, og blir følgelig skuffet når tilstanden ikke ser ut til å fortsette.

De brutte forventningenes skuffelse er forståelig, og Cultiva er delvis skyld i dem selv ved å ha unnlatt å meisle ut en tydelig strategi på et tidlig tidspunkt. Uklar strategi har åpnet for pengestøtte til en lang rekke kulturformål, og avslag har følgelig vært både vanskelig å forutse og vondt å akseptere. Denne mangelen på strategi har følgelig avstedkommet stor frustrasjon og omfattende kritikk av Cultivas utdelingspraksis, men også av dens eksistensberettigelse. Derfor var det nå helt nødvendig av Cultiva å tydeliggjøre retningen og målsettingen for fremtidige tildelinger.

Skuffelsen i kulturkretser skyldes også at ledelsen for Cultiva inntil nylig ikke har vært tydelig nok på å understreke stiftelsens formål. Mange synes å ha ment at Cultiva var til for kulturens egen skyld, og har oversett formålsparagrafen som helt

tydelig gjør kultur til et redskap for å bedre levekårene i Kristiansand. Skiftende styreledere har trolig også hatt ulikt syn på dette, og noen av dem har nok tonet ned levekårsmålsettingen til fordel for en ren kulturpolitisk strategi.

Også av økonomiske grunner var det nødvendig for Cultiva å bli mer fokusert og spisset i sine tildelinger, ettersom stiftelsen en periode kun har 15 millioner kroner årlig til utdeling. I motsetning til Sørlandets Kompetansefond, fikk Cultiva ved opprettelsen et økonomisk handicap i form av manglende bufferkapital, som legger en betydelig begrensning på handlingsrommet.

Den nye strategien åpner for at Cultiva skal bevilge til mange av de samme miljøene som hittil, men at tildelingene skal vris mot aktiviteter for barn og unge. Det betyr at film— og teatermiljøene, eksempelvis, fortsatt vil kunne få penger, betinget av at fokuset er mot barn. Å vekke barn kulturelt legger grunnlaget for kreativitet og skaperkraft i fremtiden, når vi alle lurer på hva Norge skal leve av. Sånn sett peker den nye strategien fremover.