Folk strømmer til Sørlandsparken, mens trafikken til Kvadraturen har stagnert.

Statens vegvesen utreder nå bomring rundt Sørlandsparken. Ideen kommer fra miljøsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune. Mannen som har vært helt sentral i alle restriksjonene som de siste årene er lagt på biltrafikken i sentrum av byen. Restriksjoner som er medvirkende til at Kvadraturen taper terreng i forhold til Sørlandsparken.

Kristiansand næringsselskaps visjon fra 2001 er at Sørlandsparken skal fremstå som et lokomotiv for den regionale næringsutviklingen i Agderbyen. Nå skjer dette i så sterk grad at det vekker bekymring. Selv om forutsetningen i utgangspunktet var at utviklingen i parken burde foregå uten for restriktive virkemidler, er det akkurat det som er på trappene nå.

Ikke bare utredes bomring. Å gjøre slutt på gratisparkering foreslås også. Vi har forståelse for argumentet om konkurransevridning i favør Sørlandssenteret når det gjelder parkering, men det kan vel like gjerne løses ved gratis parkering i Kvadraturen. Samtidig tror vi hovedårsaken til at så mange kjører til Sørlandsparken er det enorme og varierte tilbudet de handlende har på østkanten av byen.

Sørlandsparken har vært en lykke for Kristiansand med tusenvis av arbeidsplasser. Og utviklingen fortsetter ufortrødent videre, selv om det nå forsøkes lagt til rette for at Statens vegvesen skal bestemme hvor folk skal handle. Innen få år blir Sørlandssenteret landets største med omkring 200 butikker. IKEA vil dessuten bli en ny magnet som vil trekke handlende til parken.

Kristiansands politikere har et ansvar for den helhetlige utviklingen i kommunen. Fram mot 2050 vil folketallet i byen og nabokommunene øke med ca. 60.000. Utfordringene er formidable når det gjelder planlegging. Det er vårt håp at politikerne har lært en lekse i forbindelse med problemene som er skapt i sentrum. De kan like mye skyldes at ulike restriksjoner har tatt kvelertak på Kvadraturen som at Sørlandsparken har hatt for frie tøyler.