Naturvernforbundet gleder seg over at stadig flere jobber for satsing på tog i Norge. Nye traseer er under bygging både ved Holmestrand og mellom Larvik og Porsgrunn. Dobbeltspor på hele strekningen mellom Porsgrunn og Oslo er vedtatt, og snart kommer konseptvalgutredninga for det logiske neste leddet: Dobbeltspor fra Porsgrunn videre til Gjerstad for å koble Vestfoldbanen sammen med Sørlandsbanen.

Tog er miljøvennlig transport, både fordi toget går på strøm og fordi skinnene på bakken gir svært liten friksjon når gods og passasjerer skal fraktes gjennom landet. Energimessig er det også smartere å frakte folk langs bakken enn å heve dem høyt opp i lufta med fly.

Men akkurat hvor miljøvennlig toget er, kommer an på mange ting. Kommunene og fylkeskommunene langs Vestfoldbanen og Sørlandsbanen har et stort ansvar for å plassere nye arbeidsplasser, næringsbygg og boliger i nærheten av stasjonene, slik at flest mulig kan gå eller sykle til toget. Det er jo ikke spesielt miljøvennlig å kjøre med tomme togsett. Jo flere biler toget erstatter, jo større er miljøgevinsten.

Togsuksess henger også sammen med hva kommunene gjør for eller mot privatbilene. Mange politikere vil ha både i pose og sekk: Store veiutbygginger i tillegg til ny jernbane. Men dette undergraver togets rolle og gjør tog-investeringene mindre lønnsomme. Beregninger fra Vista Analyse viser at dersom det bygges ny motorvei for 100km/t mellom Hamar og Lillehammer, i tillegg til ny jernbane, så vil det gå hardt ut over toget. Antall passasjerer på intercity-togene nord for Hamar vil reduseres med 12— 18prosent, sett i forhold til om veien ikke bygges ut.

Vista Analyse viser også at effekten av ytterligere utbygging av Vestfoldbanen økes betydelig ved å innføre permanente bompenger på hovedveinettet som i snitt koster hver person 50 øre per kilometer. Nedgangen i biltrafikken vil da bli tre og en halv gang så stor som den reduksjonen som oppnås uten bompengebetaling.

Vi trenger både populære og upopulære tiltak for å vri transporten i mer miljøvennlig retning. Gevinsten er et samfunn med både lavere klimagassutslipp og en friskere befolkning som kombinerer kollektivtrafikken med aktiv transport som sykling og gåing.

Naturvernforbundet har utfordret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å starte den regionale togkonkurransen: De regionene som legger best til rette for toget og reduserer biltrafikken, bør også få de største investeringene i framtidsretta togskinner. Vår region langs Vestfold- og Sørlandsbanen ligger svært godt an i en slik konkurranse, dersom politikerne våre våger å si nei til noe og ja til noe annet. Tiden for tog er inne - vi gleder oss!