Følgende boligområder i Søgne/Songdalen med nære natur— og rekreasjonsområder står i fare for å bli ødelagt/utslettet ved dagens traseforslag.

Fra øst i Songdalen (ved åpen vei): Kolekniben boligområde, ca. 50 boenheter. Volleberg boligområde får veien ut av tunnel like i vestkant.

Videre vestover i Søgne: Ca 6 boliger i Tofteland Lier går tapt. Hele lokalsamfunnet på Monan (ca. 9 boliger) utslettes. De store boligområdene Vedderheia og Vedderheia Nord får store støyproblemer og forurensing - det samme gjelder Vassbotn-boligene. Repstadvannet med badeplasser og rekreasjon generelt, rammes. Repstadbygda antas å få betydelige og økende støyplager. Lohnedalens boligområder rammes, og bolignære tur- og jaktområder raseres. Beboere på Dal/Tofte rammes brutalt (traseavhengig). Try/Holmen rammes også (traseavhengig).

At de veiplaner som pr i dag eksisterer på strekningen fortsatt vurderes, er vanskelig å forstå. Det er utenkelig at disse på noen som helst måte er i samsvar med de retningslinjer som samferdselsministeren annonserte for en tid siden - nemlig at nye firefeltsveier skal legges utenfor tettbygde strøk for i spare folk for støy, helseplager, forurensing og slitasje. Derfor bør helsemyndighetene stanse dagens traseforslag!

Det må tas et langt større samlet samfunnsansvar. Myndighetene må ta hensyn til store befolkningsgrupper.

Denne nye, planlagte veien, som i prinsippet er en hovedferdselsåre mellom Rogaland og Østlandet, bør legges adskillig lenger nord. Jeg viser eksempelvis til den tidligere «Kjevik-linja». Da vil også indre bygder kunne ha bedre muligheter for utvikling. I tillegg vil kystlandskapet og mye fornminner spares. Andre fordeler med en slik indre trase er den kan bli kortere, rettere og rimeligere - om den går gjennom øde og mer grisgrendte strøk. En annen trase gjennom Søgne som har vært drøftet tidligere og sett på som en brukbar mulighet, er den såkalte «Rosa miljøtraseen».

Nytt traseforslag:Fra Varoddeni tunnel vestover, krysse Otra v/ bomstasjonen på Sødalsiden - videre i ny tunnel til stort kryssområde v/ pukkverket like sydvest for Jernstøperiet/Storheia - videre i tunnel nord for Grotjønn til stort kryss like nord for Farvannet - kryss Søgne og Songdalen øst. Her kan det bli et utviklingsområde for Songdalen med både europavei og jernbane side om side - videre i dagtrase parallelt sør for jernbanen til en kort tunnel- så ut på en lavbro over Lysgårdsletta. Videre i dagen i rett linje mot tunnel under Torjussheia - videre i dagtrase over det smaleste ved Håvann. Deretter i tunnel til syd for Årdalstjønna. Og så tunnel til Kleivsetvannet syd, videre i tunnel til Trymyra - derfra i dagtrase til Døle Bruog videre i rett linjeinn på Mandalstrasen.

Med hensyn til terrorberedskap og generell samfunnssikkerhet vil det utvilsomt være ønskelig at veien ikke legges i så beboelsesnære områder som de nåværende planer vil medføre. Derfor bør saken også vurderes av landets justis- og forsvarsmyndigheter. Om veien legges bort fra beboelsesnære områder vil alle disse tre kommunene kunne beholde det vesentlige av sine fremtids- og utviklingsverdier.