Vi registrerer at lastebileiere er ute og krever bedre veier. Det er et berettiget krav. Antallet vogntog på europaveien gjennom landsdelen har de siste årene økt fire ganger så mye som annen trafikk. Veien er på en rekke strekninger ikke dimensjonert for så stor trailertrafikk. Det er alarmerende når vi vet det er en klar sammenheng mellom trafikktetthet og antall ulykker.

Samtidig er det en gyllen regel at farten skal avpasses etter forholdene. Her syndes det mye, også i tungtrafikken. Erfarne trailersjåfører uttaler i vår avis at mange vogntog kjører altfor fort, og at noen bedriver regulær kappkjøring. Nylig ble føreren av et vogntog tatt i 115 kilometer i timen i 80-sonen på den nye veistrekningen over Kvinesheia. Der skremmende at yrkessjåfører utviser en slik uansvarlighet når vi vet hvilken fare vogntog utgjør i trafikken.

Mange som ferdes på veiene har opplevd å bli liggende i kø bak vogntog som krabber opp motbakker. På flate strekninger og i nedoverbakke går det langt over fartsgrensen. Å bli låst bak trailere kan være en påkjenning for mange, og ikke sjelden foretar irriterte personbilførere hasardiøse forbikjøringer. Slik kan trailersjåfører indirekte forårsake farlige situasjoner.

Vi blir fortalt at vogntogførere er under press fra mange og ulike hold. Når et transportfirma får et oppdrag, er sjåfører lojale mot arbeidsgiver og ønsker at varen skal bli levert på rett sted til rett tid. Selv om tidsfristen som er satt kommer i konflikt med både fartsgrenser og kjøre— og hvilebestemmelser. Dette er uholdbart, for trøtte og uoppmerksomme sjåfører bidrar til å øke risikoen for ulykker.

Det er oppsiktsvekkende når Lastebileierforbundet i Agder og Rogaland og Agder Transportarbeiderforening forteller at det er nødvendig å bryte reglene for ikke å miste oppdrag. Hvis noen overholder reglene, står andre klar og benytter sjansen til å styrke sin posisjon i markedet ved ikke å etterleve regelverket. Her trengs ikke bare bedre veier, men også en skikkelig opprydning i tungtransportnæringen.