Agder Teater med sine egne produksjoner og med ansvaret for kulturhusdriften i Kristiansand har for lengst sprengt kapasiteten i den bygningsmasse de disponerer. Kristiansand Symfoniorkester har ikke et godt spillested i byen, og opplever en publikumstilstrømning som snart vil sprenge grensene for byens mulige konsertsteder. Senest i går var kapasiteten alt for liten, da Arve Tellefsen gjestet med kammerorkesteret i Musikkens Hus. Og nyttårskonsertene i teatret i år resulterte i tre utsolgte hus, på tross av de dårlige akustiske forholdene i teatersalongen. Stadig opplever vi at spennende turnétilbud ikke kommer til Kristiansand fordi vi ikke har egnede lokaler.For 14 år siden ble planene om en Wergelandshall lansert, og de mest optimistiske trodde hallen med plass for 1500 mennesker kunne stå ferdig til byjubileet i 1991. Slik gikk det ikke. Og selvsagt skal man ikke forhaste seg i så store byggesaker som dette. Likevel er det grunn til å minne om at kommunale ørkenvandringer mellom et stort antall alternativer i utbyggingssaker ofte kan resultere i prosesser som minner mer om beslutningsvegring enn noe annet.At tomtevalget skal foretas i år, gir håp om at byen kan få både fullverdig konsertsal og teater innen uoverskuelig fremtid. I det perspektivet synes det som om alternativ Lagmannsholmen, som visstnok ikke vil kunne stilles til disposisjon før om 10 år, er det minst gunstige.I Arendal jobbes det iherdig for å realisere et kombinert kulturhus og kommunehus, og private investorer er sterkt inne i bildet. De mest optimistiske håper på innvielse i slutten av 2002, jubileumsåret for Sørlandet. Kristiansands ordfører har uttrykt håp om å kunne legge ned grunnsteinen til det nye kulturbygget i Kristiansand i det samme året. Kunne det ikke være et mål å innvie bygget i 2005 — Norges store jubileumsår? Det haster nemlig med å få bygget reist. Byen er akterutseilt på dette området. Sørlandets hovedstad har ingen storstue, og etter som investeringene i kulturlivet har begynt å gi fine resultater, er det mer enn maktpåliggende å sørge for fortsatte vekstmuligheter både for orkesteret og teatret. Ingen er tjent med at disse institusjonene stagnerer på grunn av trangboddhet, mens mulighetene for øvrig ligger godt til rette for positiv utvikling.