Hver fjerde som blir alvorlig skadet eller drep i kristiansandstrafikken er en fotgjenger, viser tall vi fortalte i avisen i går. Mange av skadene skjer i Kvadraturen og på Lund. Nå ønsker Statens vegvesen og Trygg Trafikk at farten senkes i sentrum og de større veiene i bydelene.

Trygge og gode gang— og sykkelveier, gode overganger over trafikkert vei, respekt for forgjengerfelt. Alt dette er viktig i forhold til å ivareta de myke trafikanters sikkerhet.

For kort tid siden sluttet formannskapet i Kristiansand seg til en sykkelstrategi for kommunen fram til 2020. Målet er å øke bruken av sykkel vesentlig. Dette skal man få til gjennom bedre sykkelveinett, vedlikehold, sykkelkampanjer og lignende. For at prosjektet og målsettingen skal nås må vi blant annet sørge for at tryggheten er god. Tallene vi i dag ser må reduseres betraktelig.

Vi snakker her om flere tiltak som vil kunne føre til en betydelig helsegevinst. Både barn og voksne er i mindre aktivitet nå enn for få år siden. Dette fører til at flere lider av livsstilssykdommer, eksperter frykter at vi bare har sett starten på en slik utvikling.

Derfor er det riktig at kommunen legger til rette for at barn kan gå til skolen, voksne kan sykle til jobben. I tillegg til lavere fart i flere områder av byen, er det viktig at sykkelveinettet i hele kommunen blir godt utbygd.

Det er også viktig at dette veinettet blir brukt. Vi ser en stadig økning i syklister som velger å sykle ved siden av sykkelveiene, og velger veibanen i stedet. Det kan være mange grunner til dette, men kanskje blir sykkelveiene mer interessante hvis kvaliteten økes. For å nå målet om reduserte ulykker blant myke trafikanter er det viktig at også de myke trafikantene viser hensyn og opptrer med varsomhet i trafikken.