Nå handler det om å beholde teatersalene, ta i bruk lokalene og slippe inn kulturen.

I mange år var dette bygget fylt med skuespill og dramatikk. Teaterbygget har vært stengt i tre år og nå foregår dramatikken på en annen arena. Det handler om minst to ting, innse at kulturen sårt trenger dette bygget og en bevaring av kunsten på fasaden som har nasjonal interesse.

Kompetansestrid

Da Caledonien-kvartallet med kino og parkeringshus sto ferdig oppsto det en høylydt kompetansestrid blant arkitektene i byen om denne type bastante store betongbygg i sentrum. Så da første byggetrinn av teateret sto ferdig, stoppet den videre utbygging opp. Skisser og tegninger ble lagt i nederste skuff og teaterbygget slik det fremstår i dag ble bare bygget halvparten så stort som det først var planlagt. Politikerne bestemte seg for å selge bygget da Kilden sto ferdig og det var ingen politikere som snakket om riving.

En forventet at det var en som ville kjøpe bygget og videreføre aktivitet. Det var ingen kjøper som meldte seg. For å øke oppmerksomheten om bygget la Kristiansand Eiendom ut et prospekt hvor det ble skrevet at verken bygningssjef, teknisk direktør eller byantikvar ville motsette seg riving. Det er viktig å merke seg at det fremdeles ikke foreligger noen rivningssøknad. Noen har derfor undret seg over at vanlig forvaltningsskikk ikke finner sted og at en signaliserer riving før en slik søknad er utferdiget. I en slik søknad skal det også medfølge dokumentasjon fra byantikvarene, hvor det klart fremgår håndteringen og verdiomfanget av kunstverkene på fasaden mot Kongensgate. Hvis slik dokumentasjon ikke foreligger er det bare å si fra om det.

Vil etterspørre dokumentasjon

Legger en til grunn hva teknisk direktør opplyste i foredraget, har de to byantikvarene bare uttalt seg muntlig og at han tillegger de ikke utøvende myndighet. Hvis denne saken ender på bordet til riksantikvar Jørn Holme, vil han straks etterspørre dokumentasjonen fra byantikvarene. Jeg vil tro at Holme følger denne saken fra dag til dag via Fædrelandsvennen. Holme var tidligere ansatt i Økokrim og vektlegger korrekthet i all saksbehandling.Teknisk direktør omtalte i sitt foredrag kunstverkene til Carl Nesjar i Regjeringskvartalet, også dette kunstverk på en betongfasade. Nesjar hadde i mange år et nært samarbeid med Picassoog kunstverkene i Oslo er av en helt annen utforming enn på teaterets fasadevegg i Kristiansand. Picasso laget skissene og Nesjar har sandblåst bildene inn i betongoverflaten. Teknisk direktør hevder at det er divisjonsforskjeller både av arkitektonisk kvalitet og kunstverket til Henrik Finne og Carl Nesjar. Det er første gang at jeg hører en byråkrat ordlegge seg slik og sette kunst opp mot hverandre og det gir begge kunstnerne feil omdømme.

Lovpriser kunstverket

Norges fremste fagfolk og kunsteksperter lovpriser kunstverket på teaterfasaden i Kristiansand i høye ordelag. Dette er så flott og unikt og ingen andre steder i verden finner en tilsvarende. Alle de spesielle informasjonene om brenningen av teglet, den faglige utførelsen, kunstnerens medvirkning, oppskriftene på det spesialkomponerte mørtelet osv. er bevart av fagfolk. Både kunstverket og utførelsen har samlet sett blitt klassifisert som kunst av ypperste klasse.Nå har befolkningen i Agder forstått hva de kan miste og interessen for bevaring er enorm. Vest Agder fylkeskommune fortjener ros og hederlig omtale for den kloke og profesjonelle håndteringen de hele tiden har vist i denne saken. Da fundamentene på teateret var støpt, var det den gang en enkel seremoni nede i byggegropen, hvor arkitekten uttalte flg. Teaterbygg skal stå til Dovre faller.