Det er jo gammel moro det krangles om i Jæren tingrett. Selve tvistekravet på 420.000 kroner stammer fra 2010, i tillegg verserer et noe ullent krav for Fjord Line-passasjerenes tubevandringer i årene 2006 – 2008. Men det har Color Line gitt bort til Kristiansand havn KF, som tydeligvis ikke har visst hva de skal gjøre med det og følgelig låst det ned i en skuff. Det gode torsdag var tegn til bedrede samarbeidsforhold. Først, uoppfordret og ute på gangen i en pause, fortalte Fjord Lines styreformann Peter Frølich at forholdet til havnedirektør Aglen og nestkommanderende Granfeldt er utmerket, og at det samme gjelder for havnestyreleder Jan Oddvar Skisland – i den grad de har kontakt. Deretter bekreftet Fjord Lines administrerende direktør Ingvald Fardal det samme i sin partsforklaring. Da så Color Lines linjedirektør Odd Grønberg brukte ordene « Hvis vi skal fortsette å eie tuben» (min understrekning) da det var hans tur, var det nok flere enn undertegnede journalist som tenkte at «Du mektige makrell, her ligger det visst an til løsning med påfølgende fred og fordragelighet. Da våger kanskje flere ferjerederier å melde sin ankomst til Kristiansand?» At havnens eiendomssjef Trond Sikveland åpenbart ikke har tatt smilekurs – det ble tydeliggjort under telefonvitneforklaringen – var ikke nok til å likvidere håpet.

For min del sitter jeg allikevel igjen med to undringer.For det første: Angrer Color Line på å ha stevnet Fjord Line for retten, mon tro? En jovial og fredselskende linjedirektør til tross, fremstår rederiet som bøllete. Det er ikke bra for omdømmet, som igjen innvirker på salget. Og når motparten har klart å grave fram meget interne e-poster fra linjedirektør Grønberg til konsernsjef Kleivdal, med meget internt innhold, kan det ikke være spesielt hyggelig å sitte på Color Line-siden i Jæren tingrett og høre dem bli lest opp – av særdeles skarpskodde jurister.

For det andre: Hva blir konsekvensene for havne-Norge om Color Line taper denne rettssaken? Det finnes andre eksempler på privateide installasjoner i offentlige havner. Ekstremtilfellet er Larvik, hvor Color Line faktisk har bygget og eier hele ferjehavnen. Jeg vet ikke hvilket avtaleverk ordningen er pakket inn i der borte, men underlig virker det i alle fall.