Men den som får juling av Dalane tingrett, er Color Line. I juridisk forstand er det opp som en bjørn og ned som en skinnfell. De 15 dokumentsidene vil neppe havne langt fremme i Color Lines skrytealbum, heller. Dommen er gjennomarbeidet og grundig. Dens hovedfortjeneste er å skjære gjennom langvarig forvirring omkring hvem som eier hva, og hvem som kan kreve betaling for hva på havnen i Kristiansand. (Forholdene har tidvis fremstått like uforståelig som spanske skinkers tilsynelatende kontinuerlige reising opp og ned i Europa.) Sammen med Kristiansand havn KFs eget, knusende nederlag mot kunden Fjord Line etter den famøse seilingsnekten i 2009, gjør den at ting begynner å falle på plass. Første læresetning kan formuleres som følger: «Kristiansand havn KF er en offentlig havn som plikter å legge til rette for ikke-konkurransevridende aktivitet.«

Havnens rolle i krangelen som Dalane tingretts dom forhåpentligvis setter en stopper for, tjener den til liten ære. Avtaleverk, og oppfølging av avtaleverk, fremstår som amatørmessig gjennom flere generasjoner av havnedirektører og -styrer.

Så har Halvard Aglen, dagens havnedirektør og ikke-ansvarlig for sine forgjengeres håndverksmessige standard, skrevet debattinnlegg i en herværende morgenavis. Der påpeker han at å la private aktører bygge installasjoner i offentlige havner og gjøre opp gjennom redusert havneavgift, er en vanlig finansieringsmetode.

Det betviles da heller ikke. Men jeg håper virkelig at Kristiansand ikke har fått seg en havnedirektør som ikke bryr seg om at to av hans største kunder slåss så sjøen spruter om bruken av nettopp en slik installasjon — attpåtil en gammel installasjon som bare utgjør en liten, men riktignok nødvendig del av ferjehavnens infrastruktur. Stenges den delen av tuben som er stridens kjerne, så stenges også veien for ferjepassasjerene. Det var jo nettopp det Fjord Line opplevde da Color Lines linjedirektør Odd Grønberg personlig beordret tubestengning i 2011. Nå har dommen fra Dalane tingrett altså satt ting på plass. Litt opprydning gjenstår likevel, og den må Kristiansand havn KF stå for. Det enkleste vil være å kjøpe ut den famøse tuben fra Color Lines formelle eierskap. Passende pris er én krone. For som dommen også fastslår: Havnen har allerede betalt det tuben kostet å bygge.