Budsjettkuttet innebærer masseoppsigelser av lærere over hele landet. Bare i Vest-Agder kan flere titalls lærere miste jobben dersom regjeringens forslag blir vedtatt. Leder av Utdanningsforbundet i Vest-Agder mener konsekvensene er dramatiske for lærerne som mister sine jobber i midten av et skoleår. Forslaget er imidlertid langt mer alvorlig for de asylsøkerne som mister tilbudet om å lære norsk. Forslaget fra regjeringen kommer i forlengelsen av planene for en ny innvandringspolitikk. UDI arbeider med løsninger for hvordan Norge i årene som kommer skal behandle den stadig økende strømmen med flyktninger og asylsøkere. I dag blir flertallet vurdert på likt grunnlag. I fremtiden vil UDI kunne avvise grupper av asylsøkere på et tidligere tidspunkt. Planen er å utarbeide rutiner slik at flere kan returneres, uten å innrulleres i det norske asylsøkersystemet først. En økende andel av de som søker tilhold i Norge og Europa kommer ikke fra krigsherjede land, men er økonomiske flyktninger som søker en bedre fremtid. I en verden med stadig større forskjeller mellom fattige og rike land, øker også antallet økonomisk flyktninger. Det er disse som etter de nye reglene skal returneres mer eller mindre omgående, muligens via Evjemoen, og som derfor ikke vil ha behov for språkopplæring.Men fortsatt vil en stor andel av de som kommer til Norge tilhøre den kategorien av asylsøkere som myndighetene er forpliktet til å vurdere som reelle flyktninger. Mange av disse vil få norsk statsborgerskap etter at saken deres er behandlet. Det medfører både økonomiske og sosiale belastninger å utsette integreringen i det norske samfunnet for denne gruppen. Selv om tiden det tar å behandle søknadene skal kortes ned, så venter mange på avgjørelse i ett år eller mer. Å utsette språkopplæringen innebærer derfor i praksis at man henviser flyktningene til å leve av statlige støtteordninger. I en tid der det hersker enighet om at norskopplæring er en nøkkel til integrering, er regjeringens forslag til nedskjæring både overraskende og uheldig. Stadig flere partier argumenterer for å intensivere språkopplæringen fra statens side. Det har også blitt foreslått fra flere hold å knytte språktester til sosiale stønader.Det er en alminnelige oppfatning at tilbudet om norskopplæring blant våre nye landsmenn og kvinner er for dårlig i dag. Å legge ned lærerstillinger innenfor dette området er derfor et skritt i fullstendig gal retning. Ressursene bør i stedet omorganiseres slik at asylsøkere med muligheter for norsk statsborgerskap kommer i gang med norskopplæringen, og dermed også integreringen, så fort som mulig.