Det vises til artikkel i Fædrelandsvennen 3. januar 2014 om kjøretøykontroll, utført av Statens vegvesen, der motorsykkel etter kontroll ble avskiltet på grunn av støy.

Grunnen til at vedtaket om avregistrering ble omgjort kommer ikke tydelig frem i artikkelen. Vedtaket ble omgjort da det fra Statens vegvesen sin side ble gjort en saksbehandlingsfeil ved at eier av motorsykkelen fikk lov til å kjøpe dagsprøvekjennemerke for å kjøre hjem et kjøretøy som etter Vegtrafikklovens § 36 nr. 1c) ikke var å anse som i «forsvarlig stand».

Kom fører til gode

Det blir selvmotsigende først å avskilte et kjøretøy som ikke er i forsvarlig stand, for så å gi prøvekjennemerker på det samme kjøretøyet uten at feilen rettes opp. Dette kom eier/fører av motorsykkelen til gode da saken ble behandlet hos Vegdirektoratet.

Når det gjelder retten til å avskilte den beskrevne motorsykkelen viser vi til Vegtrafikklovgivningen.

I henhold til vegtrafikkloven § 13 skal et kjøretøy være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade vei.

Videre står det i trafikkreglene § 16 at i eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødvendig utslipp av røyk eller gass.

Støynivå for MC

Etter kjøretøyforskriften §§ 24-7 og 24-8 stilles det krav til støynivå for motorsykler. Dersom støy fra et kjøretøy overstiger de lovlige kravene, er det brudd på Vegtrafikkloven § 13. Dersom det foreligger brudd på vegtrafikkloven § 13 ved at kjøretøyet overskrider de lovlige kravene etter kjøretøyforskriften, vil kjøretøyet i henhold til vegtrafikkloven § 36 nr. 1 bokstav c ikke være i forsvarlig stand. I henhold til § 36 nr. 3 kan regionvegkontoret inndra kjennemerker og vognkort når bruken av kjøretøyet blir forbudt etter 36 nr. 1. Hvorvidt det faktisk skal nedlegges bruksforbud og kjennemerker skal inndras, må vurderes i hvert enkelt tilfelle. I dette tilfellet stoppet vi et kjøretøy på en søndag ettermiddag etter å ha hørt støy fra det før det ankommer kontrollplassen, som for øvrig var i tettbebygget og bynært strøk. Inspektørene på kontrollstedet var ikke i tvil om at støyen fra kjøretøyet var for høy da motorsykkelen ble testet.

For høyt støynivå

Støytesten som ble foretatt viste at nivået var langt over hva som står angitt i vognkortet. Eksospottene var merket med at de ikke er beregnet til gatebruk, og eier av kjøretøyet var fullt klar over at kjøretøyet ikke var i «forsvarlig stand».

Det vises videre til vegtrafikklovens § 23 som blant annet sier at fører før kjøring skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand, og at eier av kjøretøyet plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Statens vegvesen var, hvis man ser bort fra saksbehandlingsfeilen, i sin fulle rett til å avskilte dette kjøretøyet.