Og la det være sagt med en gang, det er langt flere enn lederen for Aksjon Bedre Stamvei på Sørlandet som etter hvert nærer betydelig uro for hvordan det kan komme til å gå med fremdriften i dette prosjektet. Det kan ikke herske noen tvil om at ønsket om en tunnel til 3-400 millioner kroner under Kaldvell vil bidra til å kjøre prosjektet i grøfta, hva fremdrift angår. Fra flere hold i landsdelen har det i løpet av de senere årene vært gjort en nærmest heroisk innsats for å få fortgang i en påtrengende nødvendig opprusting av stamveinettet på Sørlandet. En betydelig seier ble innkassert da man fikk Stortinget med på at E 18 på etappen Grimstad-Kristiansand og E 39 over Kvinesheia skulle bygges som såkalte OPS-prosjekter. Det er noe nytt her til lands og innebærer i korthet at private entreprenørgrupperinger finansierer og bygger veiene i nært samarbeid med det offentlige. Hele hensikten er at man skal få nye veier raskere og mer effektivt enn om alt skjer over statsbudsjett kombinert med bompenger. Parallelt med dette er det utarbeidet planer som tilsier at ny E 18 kan gjøres ferdig til bruk i 2009-2010.Men alt dette hjelper så lite, dersom man ikke i de enkelte kommuner som veien må gå gjennom klarer å få ferdig reguleringsplaner i tide, og i Lillesands tilfelle, også med et noenlunde realistisk innhold. Når Dannevig sier at tunnelkravet i Lillesand ikke vil resultere i noe annet enn å forsinke hele prosjektet, så treffer han spikeren på hodet.Da er det langt viktigere at politikere over hele landsdelen står dønn fast ved kravet om at den nye E 18-etappen må bygges som firefelts motorvei, med midtskiller. Det er et ønske, et krav som er fremmet for flere år siden, og som det ennå ikke er kommet til noen endelig avklaring om. Kravet om firefelts motorvei må helt klart gå foran ønsket om tunnel under Kaldvell. Det alvorlige, slik Knut Dannevig også påpeker, er at dersom Lillesand står på tunnelkravet, vil det garantert komme til å forsinke hele veiprosjektet, fordi det utløser innsigelser. Om forsinkelsen blir på ett eller to år, er det ingen gitt å si. Men det vil være en tragedie for alle dem som ønsker en rask opprusting av stamveien.Dette aktualiserer igjen det regionale ansvar som hviler på et kommunestyre i en slik sammenheng. Blikket må rekke lenger enn til «gangdøra heime».