Det har vært en turbulent høst ved skolen, og situasjonen forverret seg dramatisk for to uker siden da to lærere ble overfalt og en av dem drapstruet. Etter den alvolige episoden ble tre elever utvist i opp til fem dager, som er det skolen har myndighet til. Om det er noen av de tre som nå er utvist i over sju måneder, vil skolen hverken bekrefte eller avkrefte. Elever og lærere fortalte etter hendelsen for to uker siden at det har vært en svært vanskelig høst ved skolen, og at politiet er tilkalt flere ganger. Elevene rettet samtidig kraftig kritikk mot skoleledelsen for ikke å ha gjort nok for å løse problemene. Rektor la seg flat for kritikken, og lovet å iverksette tiltak. De siste to ukene har både vekter og politi vært til stede på skolen, uten at det har skapt ro. Fremdeles ulmer det under overflaten, og det har vært episoder også etter overfallet på lærerne. Nå er det to elever som ikke får vise seg på skolen resten av skoleåret, og hvordan dette påvirker skolehverdagen, er det vanskelig å ha noen formening om. Men elevrådslederen uttalte i avisen i går at mange mener de burde få en ny sjanse. Det alvorlige ved Vågsbygd videregående skole er at ledelsen ikke har grepet inn tidligere, og satt i verk tiltak for å dempe konfliktene som åpenbart har fått blomstre. Rektor opplyser at skolen har «strukturer» for å forebygge og ta seg av problemer — men skolen ser ut til å mangle vesentlige verktøy for å håndtere nettopp dette. Og skoleledelsen trenger ikke dra langt for å lære. Ved Kvadraturen videregående skole finnes både elevmegling og mobbe- og konfliktløsningsteam. Grunntanken med elevmeglingen er at elevene selv skal settes i stand til å løse konflikter, og skolen lærer opp elevmeglere og tilbyr megling. Mobbeteamet er tilgjengelig for både elever og lærere hvis det oppstår konflikter i skolemiljøet. Teamet skal medvirke til å skape trygghet, trivsel og et godt læringsmiljø. Både elevmegling og konfliktløsningen ved Kvadraturen videregående skole er satt i system, og lærere er håndplukket til denne virksomheten. Ved Vågsbygd videregående skole finnes hverken elevmegling eller mobbe- og konfliktløsningsteam. Det er ikke vanskelig å ha forståelse for at møtet med en del ungdommer kan gå på nervene løs for lærere og også medelever. Men skolen har et ansvar for å få alle til å fungere. Med bakgrunn i at Vågsbygd videregående skole etter rektors eget utsagn har gjort så lite for å løse problemene ved skolen, virker det lettvint å sette brysomme elever på gaten. Hvis det er slik at disse to elevene skal fortsette på skolen neste høst når straffen er sonet, må det være lov å spørre om skoleledelsen mener de da blir lettere å håndtere. Det som har skjedd virker som et skoleeksempel på hvordan man bidrar til å skape samfunnsfiender.