Det er ikke til å undre seg over at Høyre-leder Erna Solberg har karakterisert et forsøk på å få EU til å adoptere norsk avgiftspolitikk som naiv.

Mandag ble imidlertid de fem nordiske landene — etter initiativ fra Norge - enige om en felles strategi for å sette alkoholpolitikk på dagsorden i EU. Bare tre av landene er medlemmer i unionen. Bakgrunnen for fremstøtet er at store avgiftslettelser på alkohol skaper en dominoeffekt som forplanter seg videre fra land til land. Hensynet til folkehelsen er argumentet de nordiske landene vil føre i marken for å stoppe avgiftskuttene. Men om det er nok til å bevege EU, er et helt annet spørsmål.

Under Bondeviks regime drikker nordmenn mer enn på 150 år. Etter at han overtok som statsminister høsten 2001, har vi fått lavere alkoholavgifter og flere polutsalg. Avgiftene er senket med 25 prosent de siste årene for å redusere grensehandelen og begrense smugling og illegal omsetning. Men prispresset fortsetter.

Selv om de nordiske landene nå synes å være enige når det gjelder teori, er situasjonen en ganske annen når det kommer til realiteter. I Danmark er det flertall for nye kutt, det samme er det i Sverige. For Danmark ser mot Tyskland, Sverige følger Danmark og Finland følger Estland. At utenforlandet Norge skal klare å få store EU-nasjoner som har mange arbeidsplasser knyttet til vin- og ølproduksjon med på prisøkninger og importreduksjoner, virker som et håpløst prosjekt.

Statistikkene viser at lavere priser og lettere tilgjengelighet til alkohol har gitt økt forbruk i Norge. Og forskning fastslår at for stort inntak av alkohol kan gi alvorlige skadevirkninger. Det er prisverdig at søkelyset rettes mot skadevirkningene av for høyt alkoholforbruk, men vi har liten tro på den norske avgiftsiveren som det saliggjørende for å redusere forbruket.

Å få EU til å endre sin alkoholpolitikk i nær fremtid er så godt som en umulighet. Prinsippet om «fri flyt» og en mektig alkoholindustri i det sørlige Europa er ikke lette å skubbe seg på. Derfor blir det viktig å møte en smitteeffekt på avgiftssiden med holdningskapende arbeid for å forebygge skader.