Dette åpnet også mange øynes for hvilke muligheter som ligger skjult bak dagens næringsvirksomhet.

Det er allerede vedtatt en omfattende endring i havnestrukturen. Den nye havna på Kongsgård skal overta som stykkgodshavn. Silokaia frigjøres helt og utvikles for boliger. Dagens containerhavn skal flyttes til et utfylt område mellom KMV-dokka og Xtrata, og Vestre havn frigjøres da for byutvikling.

I gårsdagens avis sier ordfører Per Sigurd Sørensen (H) at han vil ha containerhavna bort fra byens sentrum så raskt som mulig. «Vi kan ikke vente i årevis», sier Sørensen, og legger til at han helst vil se flyttingen påbegynt allerede neste år. Han får stort sett støtte fra andre gruppeledere i bystyret.

Vi er glad for ordførerens og de andre politikernes utålmodighet. Det trengs åpenbart politisk trykk for å få fortgang i denne prosessen. Men flyttingen av containerhavna er ikke først og fremst et spørsmål om tid. Enda viktigere er spørsmålet om områdets fremtidige utforming. Her får de folkevalgte et stort ansvar.

Andre byer har allerede vist hvilken ressurs frigjorte havneområder kan bli. Larvik og Oslo er to av byene som har forandret fasaden mot sjøen fundamentalt i løpet av de siste tiårene. Til stor glede for både fastboende og tilreisende. På samme måte har Vestre havn alle forutsetninger for å kunne bli Kristiansands perle.

Men det betinger også stor varsomhet, særlig i forhold til hvilke arealer politikerne tillater privatisert i form av boligbygging. Av økonomiske grunner vil det åpenbart være nødvendig å legge ut en del av de frigjorte arealene til leiligheter. Men skal Vestre havns potensial kunne utnyttes, må arealer for fellesskapet prioriteres høyt. Det være seg park, strand, områder for kulturelle aktiviteter, spisesteder etc.

Vi ser med glede fram til det også blir fart i denne delen av debatten