I neste uke møtes regjeringen til budsjettkonferanse på Thorbjørnrud i Jevnaker. Et sentralt tema blir å redusere bruken av oljepenger, slik at tappingen av fondet harmonerer med den såkalte handlingsregelen. Det kan ramme den varslede samferdselssatsingen hardt.

I valgkampen i fjor høst lovet de rødgrønne en ekstra satsing på 100 milliarder kroner på samferdselssektoren de neste ti årene. Samferdsel engasjerer og står høyt på prioriteringslisten i alle deler av landet, og det hersker ingen tvil om at løftene bidro til økt oppslutning for de rødgrønne.

Ifølge NHO ligger regjeringen allerede i det første året 2,3 milliarder kroner bak løftene i Nasjonal Transportplan (NTP). Med tanke på fortsettelsen er det liten grunn til optimisme. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa uttalte i Aftenposten tirsdag at «jeg kan ikke gi noen garantier for at regjeringen kommer til å holde NTP». Statsrådens uttalelser kan ikke tolkes på annen måte enn at regjeringens varslede storsatsing på samferdsel blir redusert.

Store deler av Norge har en elendig veistandard, og både nybygging av veier og utbedringer er påkrevet. Av eksperter blir det norske veinettet klassifisert som dårligere enn i Albania, Europas fattigste land. Situasjonen for jernbanen her i landet er også dramatisk, noe denne vinteren har gitt klar beskjed om. Det er vanskelig for mange å akseptere at det skal være slik i et av verdens rikeste land.

Vår landsdel kommer dårlig ut av Nasjonal Transportplan slik den foreligger i dag. For Agders del handler det for mye om klatting og ikke prioritering av helhetlige prosjekter. Kutter regjeringen i bevilgningene, senkes ambisjonsnivået i transportplanen. Det betyr mindre penger også til presserende prosjekter på Sørlandet.

Budsjettkonferansen i neste uke vil gi svar på om regjeringen har tenkt å løpe fra sine løfter. Skjer det, vil det svekke tilliten til regjeringen kraftig.