Utfallet av denne behandlingen er derfor usikker både med hensyn til om det i det hele tatt vil bli bygget vei de nærmeste årene, og/eller hvor mye av traseen som eventuelt vil komme i tunnel.

Økonomi er selvfølgelig i hovedsak stridens kjerne når et veiprosjekt planlegges.

Ytterligere påslag i kostnad for å gjøre «alle» til lags vil sannsynligvis ende med en ekstra kostnad på rundt kr: 400 mill. ekstra.

Flittig brukt

Da ser man for seg at traseen vil ha en sammenhengende tunnel fra Dalane, vestover til Breimyrkrysset.

Deretter tunnel videre under Vågsbygdskauen og Rossevannsbekken.

Som ivrig turgåer og bruker av området i en årrekke, kan jeg med sikkerhet bekrefte at dette friluftsområdet blir meget flittig brukt av beboere i området.

Turstiene er meget velbrukte og oppgåtte, og viser med all tydelighet at her blir marka benyttet både sommer som vinter. Behovet for å beholde denne delen av bymarka i samme kvalitet som nå er innlysende.

For faktisk å kunne dokumentere dette kan jeg vise til besøksboka som er plassert på toppen av Gråmannen, ovenfor Kjerrane. Toppen ligger 207 meter over havet med flott utsikt i alle retninger.

Vest-Agder bedriftsidrett har plassert ei grønn postkasse med besøksbok, og oppfordrer turgåere til å skrive navn og tlf.nr når de har besøkt toppen.

5 heldige vinnere

Til gjengjeld lover bedriftsidretten å trekke 5 heldige vinnere blant navnene hver måned som vil bli oppringt og mottar en premie.

I perioden 1. mars — 20. oktober 2015 var det faktisk skrevet 2600 navn i denne besøksprotokollen på toppen av Gråmannen.

Faktum er at det ikke er alle brukere av dette området som er oppom akkurat denne høyeste toppen under turen sin. Andre tar seg ikke bryet med å skrive navnet sitt i boka når de passerer toppen.

Bro over Kjerrane i stedet for tunnel vil bli svært uheldig.

Tar vi høyde for at bare ca. 10-20 % av alle turgåere skriver navnet sitt oppe på toppen, vil antallet brukere komme opp i et anselig høyt tall.

Denne dokumentasjonen viser med all tydelighet at negativ støypåvirkning vil ramme en stor del av brukerne i befolkningen i tilstøtende boområder, ved at Ringveien blir lagt i dagsone her. Bro over Kjerrane i stedet for tunnel vil bli svært uheldig.

De fleste som til da har benyttet Kjerrane/Gråmannen området til rekreasjon og friluftsliv, for å oppleve og nyte stillhet og ro, vil garantert miste opplevelsen av å kunne trekke seg tilbake i en støyfri del av marka.

Støyplagen fra tunnelåpninger og brotrasé kan umulig forenes med fredlig skogsmiljø.

Urørt skogsområde

Konsekvensene av støy utover i landskapet kan man se ut fra støysonekart som er utarbeidet.

Vår kjære bymarka er altfor verdifull til å forringes på en slik måte. Et så upåvirket og urørt skogsområde som her omtalt vil aldri kunne tilbakeføres til sin opprinnelige tilstand om ikke veien blir lagt i tunnel.

Denne avgjørelsen om tunnel eller ikke tunnel vil få store konsekvenser for fremtida.

Vi er en by med 80.000 innbyggere som har et viktig behov for et slikt friluftsområde. Dette behovet vil garantert bli økende i årene som kommer.

Spørsmålet må da bli: Har vi virkelig råd til å la være ekstrainvesteringen som tunnelforslaget medfører?

Vi er en by med 80.000 innbyggere som har et viktig behov for et slikt friluftsområde.

Kan samfunnet bestemme at slike enestående, verdifulle rekreasjonsområder nær en såpas stor by som Kristiansand skal gå tapt for alltid? Dette er noe vi skylder våre etterkommere. Verne om for fremtida.

Sist men ikke minst, en honnør til Vest-Agder bedriftsidrett som har plassert den grønne postkassa med besøksboka på toppen av «Gråmannen».

Denne boka har i hvert fall gitt en pekepinn på hvor populært dette området er, og vil kunne være et verktøy for å dokumentere omfanget av bruken.