Konklusjonene i rapporten er alarmerende. Fremtidens norske lærere er faglig svake, de er dårlig motiverte og bruker stadig mindre tid på studiene. Heller ikke utdanningen holder mål. Den er for teoretisk, og mange nyutdannede lærere er ikke rustet for oppgaven som venter dem.

Slappe opptakskrav til lærerutdanningen er blitt sett på som mye av forklaringen på at norske skoleelever kommer dårlig ut sammenlignet med jevnaldrende i andre land når det gjelder ferdigheter. Elever har risikert å få lærere som selv har store problemer i fagene de underviser i.

Derfor ble kravene skjerpet, og i fjor høst ble det stilt betingelser om at man måtte ha minst karakteren tre i norsk og matematikk fra videregående skole for å komme inn på studiet. Selv det kan ikke betegnes som noe skarpt krav når det gjelder lærere som skal gi våre barn utdanning til og med ungdomsskolen i de to basisfagene.

Samtidig vet vi at det er stor svikt i den andre enden av lærerutdanningen. I fjor høst ble det avslørt at mange lærerstudenter får bestått eksamen uten å oppfylle kravene. Sensorer og øvingslærere får nærmest beskjed om å gi alle ståkarakter, fordi høyskolene straffes økonomisk hvis studenter stryker.

Med et slikt system blir mange lærere uten å være skikket for jobben. Ikke bare risikerer vi lærere i skolen som mangler faglige forutsetninger, men også helt nødvendige personlige egenskaper. Utfordringene i skolen i dag er store, og lærere som ikke har de rette forutsetningene, kan komme til å påføre barn og unge ubotelig skade.

I forbindelse med utdanningsreformen er det blitt lagt vekt på å styrke lærerutdanningen i erkjennelsen av at den har gitt altfor dårlige kunnskaper. NOKUT-rapporten forteller i klartekst hvor landet ligger, og her er det nok å gripe fatt i for ansvarlige myndigheter med kunnskapsminister Øystein Djupedal i spissen.

Det stilles for slappe krav til studentene, og det er for lett å sluntre unna. Samtidig er lærerutdanningen i utakt med hva studentene vil møte i skolehverdagen. Spriket mellom teori og praksis er for stort. Skal skolen få det bebudede kunnskapsløftet de nærmeste årene, må det en betydelig kvalitetsheving til både i studentmassen og i utdanningen.