På oss virker det stundom som om Samferdselsdepartementet, støttet av andre departementer med underliggende direktorater, driver et eller annet kreativt prosjekt som har til hensikt å tyne innenriks luftfart. Det er i alle fall vanskelig for oss som bor så langt fra andre større regionale og nasjonale sentra at vi er avhengige av flyet, å forstå hva hensikten med det skulle være.Hvis det var hensynet til Sørlandsbanens konkurransekraft, så er det bare å glemme det. Vi trenger for all del en opprusting av Sørlandsbanen, men bare en moderne høyhastighetsbane som går langs kysten fra Stavanger via Kristiansand og Arendal til Oslo, kan by flyet reell konkurranse. Og et slikt prosjekt er etter vår erfaring ikke på noe langtidsbudsjett fra regjeringen. Derfor er det heller ikke grunnlag for å avgiftsbelegge luftfarten så sterkt som det nå gjøres med konkurransen som alibi.Det må også betraktes som en ren provokasjon når enkelte ruter til og fra byene innenfor Nord-Norge fritas fra avgifter vi andre må betale. Vi skulle alle levd under et mildere luftfartspolitisk regime enn dagens. For hva er status? På rutene til og fra Kristiansand har en rekke ankomster og avganger forsvunnet i løpet av året. Amsterdam-ruten er lagt ned, og det er heller ikke lenger mulig å komme seg til og fra Oslo på kort varsel om formiddagen.Samtidig opplever vi at Kjevik ikke får de midlene flyplassen behøver for å kunne rustes opp til å møte morgendagens utfordringer. Det er synd. For det kan ikke være tvil om at vi på Sørlandet har en flyplass som bygnings— og utstyrsmessig er i ferd med å havne i bakleksa sammenlignet med Sola, Flesland, Værnes, Bodø og Tromsø. Det er mer enn ironisk når trafikkutviklingen brukes som argument for å nekte Kjevik investeringer, siden en kortsiktig, stagnerende trafikkutvikling først og fremst er politisk fremkalt.Dypest sett handler luftfartspolitikk i Norge om å skape livskraftige regioner utenfor Oslo. Vi har avstander og topografi i Norge som gjør det vanskelig å binde landet sammen på annen måte enn ved flyet. Selvfølgelig vil bedre veier kunne avskaffe behovet for flere flyplasser innenfor samme region, som i Møre og Romsdal, der de tre byene, Ålesund, Molde og Kristiansund har hver sin flyplass, eller i Finnmark, der Vardø og Vadsø også har hver sin.Men i den mellomregionale samferdselen er det bare flytrafikk eller drastisk forbedrede jernbaneforbindelser som kan binde landet vårt sammen, og som kan knytte regionene sammen med regioner i utlandet. Når vi ser hvor store problemer det er forbundet med å knytte Oslo og Gøteborg sammen med en dobbeltspors høyhastighetsbane, stiller vi oss skeptisk om et tilsvarende prosjekt i overskuelig fremtid lar seg realisere for strekningen Oslo - Kristiansand. Derfor er vi avhengige av flyet, og derfor forlanger vi fingrene av fatet hva flere avgifter angår.