I likhet med andre bebudede reformer i helsevesenet er også dette en overmoden reform.Det er en ordning som har vært praktisert i vårt naboland Danmark i flere år, og for oss som tilhører Helseregion Sør har denne valgmuligheten vært utprøvd innen helseregionen.Men for at en slik sykehusreform skal fungere etter intensjonene er det helt nødvendig at pasientene får tilgang på den nødvendige informasjon for å kunne treffe rasjonelle valg. I så måte er det ikke noen forskjell på vårt informasjonsbehov som pasienter eller som forsikringskunder. Vi søker det tilbud som gir oss den behandling som passer oss best og som tilfredsstiller de krav vi setter. Mens vi som kunder har lært oss å stille krav til de som leverer varer og tjenester ellers i samfunnet, må vi nå lære oss som pasienter å stille krav til dem som leverer sykehustjenestene.Erfaringene fra forsøket med fritt sykehusvalg i Helseregion Sør viser at det bare er en liten prosent av pasientene som har benyttet seg av mulighetene til selv å velge sykehus. Det kan selvsagt skyldes at pasientene i Sør-Norge i det store og hele er vel fornøyd med ventetid og behandling ved sykehusene i deres eget nærmiljø. For mange vil nærheten til familien og muligheten for besøk under sykehusoppholdet være et avgjørende kriterium for valg av sykehus.Det er imidlertid grunn til å tro at mangel på informasjon om tilbudet og dårlige kunnskaper om egenskaper og kvaliteter ved de enkelte sykehus har vært en medvirkende årsak til at så få har benyttet seg av det frie sykehusvalget i Helseregion Sør.Ansvaret for å formidle denne informasjonen til pasientene påligger i første rekke primærlegene. For at dette skal bli et reelt tilbud til alle er det viktig at legene, som vil sitte i en nøkkelrolle som informasjonsformidlere, fyller denne funksjonen. Dersom fritt sykehusvalg medfører mer papirarbeid for legene, kan det meget vel tenkes at dette informasjonsarbeidet vil bli nedprioritert.Og informasjonen om ventetid må også bli gjort lettere tilgjengelig enn hva den er i dag. Det er et spørsmål om ikke pasientene også bør ha krav på annen informasjon som gjør dem i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingen ved de ulike sykehus. I Danmark gis det informasjon om antall feilbehandlinger ved de enkelte sykehus. Dette er selvsagt relevante opplysninger som enhver pasient vil ønske å ha kunnskaper om før man treffer sitt valg. Informasjoner om antall leger ved de ulike avdelingene og hvor mange operasjoner sykehuset foretar årlig innenfor de ulike sykdomskategorier, er også informasjon vi som pasienter bør ha krav på.Vi må kunne forvente at helsemyndighetene gjør denne type informasjon lett tilgjengelig. Åpner man for fritt sykehusvalg, må man også gi pasientene tilgang på den informasjon som gjør oss i stand til å treffe rasjonelle valg.