Det finnes store planer for trafikk i og utvikling av Kristiansand og omegn. Motorveier planlegges – og tidvis bygges. Visjoner om lokaltog, superbusser og sykkelbyen dukker opp. Det er bra med gode visjoner, problemet er når visjonene motarbeides i det daglige eller faktisk strider mot det samfunnet man sier man vil ha.

«Alle» vil ha liv i Kvadraturen, likevel godtas utbygging av Sørlandsparken som kveler butikkene i sentrum. «Alle» vil ha flere på sykkel og buss, likevel ønskes det firefelts motorveier i alle retninger til og rundt Kvadraturen med bilby som resultat. «Alle» vil ha gode sykkelveier og godt bussnett, likevel bygges det kollektivfelt som stopper hele tiden, sykkelveier som går lange omveier osv.

På tide å også fokusere på detaljene? Bør politikere og administrasjon utfordres til å gjøre de små ting som skal til for å gjøre byen til et bedre sted og ikke møte seg selv i døra når visjonene møter virkeligheten? Her er noen momenter:

Busstilbudet bør gjøres om. Et satsingspunkt bør være interne forbindelser i bydelene og kommunene. Det skal være enkelt å ta buss til butikker og fritidsaktiviteter. Det er bra i Vågsbygd, men mangler en del ellers. For eksempel bør bussene fra Grimsmyra gå til Grim og det må gå busser mellom Tinnheia og Hellemyr.

Det skal være enkelt å ta bussen. Holdeplassene bør ligge sentralt og være lette å finne. Det gjelder ikke alltid i Kvadraturen i dag. Bussene bør kjøre Vestre Strandgate og Tollbodgata i begge retninger. Tilbudet skal også være enkelt. At to av tre busser til Kjos og Eg går annen rute enn resten er komplisert og bidrar til rare avgangstider. Dermed bør slike ruter slås sammen til én rute.

Bussene bør gå dit du skal. Du skal slippe å måtte krysse Kvadraturen til fots som i dag. Alle ruter fra vest bør forlenges fra rutebilstasjonen til Kvadraturen skolesenter eller UiA. Det bør gå mer enn én buss i timen fra Grim som skal lenger enn Wergelands gate – gjerne en gjennomgående rute til Sørlandsparken.

Samtidig skal man ta vare på visjonene. Som å arbeide for lokaltog på dagens spor mellom Nodeland og Vennesla. Samtidig bør man ta høyde for lokaltog til Tangvall – eller kanskje det mer realistiske: trikk fra Vågsbygd til Sørlandsparken. Derfor er det viktig at man ved større investeringer tenker på at dette kan bli fremtiden, slik at man slipper å rive alt og starte på nytt igjen. Dette gjelder for eksempel broer og underganger langs Vågsbygdveien som bør ta høyde for trikk – og det må settes av plass i arealplaner.

Sykkelveier skal være både for skoleelever og pendlere. Kristiansand har i dag et stort sykkelveinett og da spesielt for skoleelever. For transportsyklister til og fra arbeid er det mer variert. Sykkelveier går via skolegårder eller har andre hindringer. Skrekkeksempler er sykkelveien fra Vågsbygd og Grim som ender i sykkelfrie Markens. Sykkelveiene er fulle av sykkelsperrer og høye fortauskanter som medfører at man må stoppe opp. Flere steder tar slike sperrer oppmerksomheten vekk fra kryss, som ved Blørstad eller Mosby. I Vennesla kan du oppleve fire sperrer på under en kilometer, nesten like ille er det på Brennåsen og mellom Nodeland og Nodelandsheia. Høye fortauskanter finner man også i helt nye anlegg som krysset Torridalsveien/Gimleveien. Brostein i sykkelgater og forbud mot å krysse Markens gjør det ikke lettere. Slike kanter, steiner og hindringer bør fjernes og sykkelsperrer erstattes av små bommer som bare dekker deler av sykkelveien.

Det klages mye på vei, men fremkommeligheten for bil og muligheten for parkering i Kvadraturen er god. I forhold til andre norske byer er rushtrafikken liten og den ekstra tidsbruken lav. Å finne en plass tar normalt maks en håndfull minutter – kortere tid enn det tar inn og ut av parkeringshus. Dessuten er det normalt lavere avgift på gateparkering enn i p-hus. Nye p-hus vil da ha moderat effekt.

En satsning på flere firefeltsveier vil føre til økt bilbruk på bekostning av sykkel og buss, bussen mellom Kristiansand og Arendal har tapt passasjerer etter at nye E18 åpnet. Samtidig kan man ende opp med at Kvadraturen kveles, med flere biler som skal parkere. Det kaoset som da kan oppstå kan faktisk føre til at Sørlandsparken blir stedet enda flere drar.

Byutvikling må tilpasses liv i sentrum. Et problem i Kristiansand er overvekt av boliger på vestsiden og arbeidsplasser på østsiden. Dette gir i dag både bilen og Sørlandsparkens butikker en fordel. Det bør være et mål å få flere kontorer i Kvadraturen. Å få større bedrifter som f.eks. National Oilwells kontordel inn i Kvadraturen vil styrke kollektivtrafikken, redusere bilbruken og føre til mer liv i byen, tilsier erfaring fra Oslo og Trondheim. En sideeffekt er også at byens større arbeidsplasser blir synlig og kjent for både fastboende og turister.

Her har man også et dilemma. Flere boliger på østsiden av byen øker kundegrunnlaget til Sørlandsparken. Man bør tenke nøye om hva man faktisk gjør her. Det viktigste på kort sikt er å stoppe nyutbygging av kontor og næring rundt Sørlandsparken, både i Kristiansand og Lillesand.

Det er på tide at noen tar ansvar og sørger for at visjonene følges i både store og små saker. Vil politikerne stå fram og gjøre dette?