Det må ha vært i et øyeblikks anfall av euforisk rus under hennes besøk blant partifeller i Arendal i fjor at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ga sin velsignelse til å etablere en ny E 18-bom vest i Lillesand, noen kilometer fra den eksisterende bom ved fylkesgrensen.

Samferdselsministerens håndslag til en politisk geriljagruppe i Arendal stiller regjeringens troverdighet i vanry når hun med et pennestrøk kan sette alle prinsipper for etablering av veibommer på stamveier til side for å tekkes partifeller i Arendal. Aust-Agder-politikerne har sovet i timen og forsømt seg når det gjelder å sette en ny motorvei mellom Arendal og Tvedestrand på den politiske agendaen. Som kompensasjon for tafattheten vil samferdselsministeren la lillesanderne betale for aust-agderpolitikernes forsømmelser og politiske uformuenhet når det gjelder E 18-utbyggingen i Aust-Agder. Selv om fylket har to medlemmer i Stortingets transport— og kommunikasjonskomité (Freddy de Ruiter og Ingebjørg Godskesen), har de ikke evnet å sette videreføringen av motorveien til Tvedestrand på den politiske dagsorden. Ja, den kan ikke engang skimtes i horisonten.

Da stortingskomiteen innkalte til møte om Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2010-2019, hvor bevilgninger til motorveien mellom Arendal og Tvedestrand glimret med sitt fravær, ga fylkesordfører Laila Øygarden uttrykk for at «Sørlandet har grunn til å være tilfreds». Ja, så tilfreds var man i Aust-Agder at fylkespolitikerne ikke gadd møte opp da transportkomiteen innkalte til høring om statsbudsjettet for 2010. Er det rart at Aust-Agders neste, store veiprosjekt står på venteliste B i Stortingets transportkomité?

Dette er det politiske bakteppet for striden om bompengeinnkrevingen på E 18 mellom Kristiansand og Lillesand.

Historien er som følger: I slutten av 90-tallet vedtok Aust-Agder fylkesting at bompengeinnkrevingen for ny E 18 skulle finne sted øst for Lillesand, i Grimstad kommune. Men når den nye motorveien er på plass, vil den politiske geriljagruppen i Arendal ha omkamp. En motorvei fra Arendal til Tvedestrand står ikke på den politiske dagsorden de neste åtte årene. Derfor får man ikke statlige bevilgninger til å utrede en ny motorvei.

Men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vet råd. Etter press fra partifeller i Aust-Agder innstiller hun på at det blir opprettet en ny veibom vest for Lillesand som vil gi økte inntekter som kan nyttes til planlegging av ny motorvei øst i fylket. Og dermed bryter hun med alle de prinsipper som Stortinget har vedtatt skal gjelde for bompengeinnkreving:

1. «Veiprising skal bare innføres når de berørte kommuner og fylkeskommuner gir sin tilslutning til dette» (Vegtrafikkloven § 7a).

Kommunestyrene i de berørte kommunene Lillesand og Birkenes er imot veibom mellom Lillesand og Kristiansand.

2. «Dagens retningslinjer forutsetter at det skal være sammenheng mellom betaling og nytte. Det legges til grunn at de som betaler bompenger skal ha nytte av det aktuelle vegprosjektet det innkreves penger til» (St.meld. nr. 16 (2008-2009).

90 millioner av bompengene fra E 18 i Lillesand skal gå til planlegging av E 18 Tvedestrand-Arendal samt gang og sykkelvei i Tvedestrand. I henhold til Stortingets forutsetninger for innkreving av bompenger kan man ikke benytte bompenger til å planlegge veier som ikke er besluttet bygd. Og veien figurerer ikke Nasjonal Transportplan for perioden 2010–2019. Staten har ennå ikke bevilget en krone til prosjektet. Allikevel fremmer statsråd Kleppa et forslag om bompengeinnkreving for å planlegge et veiprosjekt som ikke eksisterer i noen planer.

3. «Når det gjelder plassering av selve bomstasjonen, bør bomstasjonen for enkeltprosjekt være sentralt plassert i nærheten av det prosjekt som bygges ut, slik at man oppnår en god sammenheng mellom betaling og nytte» (St.meld. nr. 16 (2008-2009).

La meg minne om at det er 40–60 kilometer fra en bomstasjon i Lillesand til veiprosjektet Arendal-Tvedestrand.

4. «Det (skal) som hovedregel være etterskuddsinnkreving i bompengeprosjekter» (St.meld. nr. 16 2008-2009).

Her kreves det altså inn penger på forskudd for planlegging av et veiprosjekt som ennå ikke er på planleggingsstadiet, og som i beste fall står ferdig om 14–15 år.

Statsråd Kleppas innstilling til Stortinget er med andre ord en lang parade av avvik fra og brudd på de retningslinjer og prinsipper som Stortinget har nedfelt når det gjelder bompengeinnkreving i dette landet. Det er meg ubegripelig at statsråd Kleppa har fått med seg regjeringen på et vedtak som bryter så massivt med de prinsipper som gjelder og som de selv har formulert.

Den nye bommen skal hanke inn 190 millioner mer i bompenger enn den nåværende bommen. Og statsråd Kleppa sender regningen til de 2000 som daglig pendler mellom Lillesand/Birkenes og Kristiansand. En avgrenset og lett identifiserbar gruppe pendlere som nå skal betale planleggingen av en motorvei i østfylket som altså ennå ikke befinner seg på de statlige samferdselsbudsjettene.

Det hører med til historien at Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune har tilbudt seg å forskuttere planleggingsutgiftene til E 18 Arendal- Tvedestrand for å unngå Lillesands-bommen. Aust-Agder fylkesting valgte å si nei til dette tilbudet – uten begrunnelse. Det var viktigere at regningen sendes pendlerne i Lillesand og Birkenes. Hvorfor, spør jeg. Her har både samferdselsministeren og regjeringen et pinlig forklaringsproblem.