Derfor får enhver skattereform ofte et kortere liv enn tiltenkt fordi skatteplanleggere leter fram hull i skattelovgivningen som må bøtes på og sterke pressgrupper tvinger politikerne til gradvise revisjoner.Det er dette som har skjedd med skattereformen fra 1992, som har fått et kortere liv enn man forestilte seg på grunn av de mange svakheter som etter hvert ble for problematiske.Derfor er det ingen grunn til å ha illusjoner om at den skattereform som finansminister Per-Kristian Foss lanserte i går vil få noe lengre liv. Men den er et skritt i retning av et skattesystem som de fleste vil oppfatte som mer rettferdig enn det eksisterende ved at det fjerner skatteordninger som har blitt oppfattet som urimelige og til en viss grad utjevner forskjellene mellom skatt på lønnsinntekter og kapitalinntekter.Skattemeldingen er basert på Skauge-utvalgets innstilling som bl.a. gikk inn for å fjerne alle fradragsordninger. Det er ikke blitt fulgt opp av regjeringen, som imidlertid varsler at det er ordninger man vil komme tilbake til i neste omgang. Vi står med andre ord foran en skattereform i flere trinn hvor det er smørsiden som ble vist fram i går.En av de største urettferdigheter i det nåværende skattesystemet har vært at beskatningen av lønnsinntekt har vært urimelig høy i forhold til de aksjonærer og selvstendig næringsdrivende som har fått sin arbeidsinntekt skattlagt som kapitalinntekt med 28 prosent. Dette har ført til etableringen av mange enmannsforetak hvor kreative personer har beitet på denne skattefordelen.Dette smutthullet i skattelovgivningen tettes ved at det gjeninnføres en skatt på aksjeutbytte til privatpersoner. Dermed kan den mislykkede delingsmodellen fjernes som skattekonstruksjon. Det er en av skattereformens store forbedringer.At marginalskatten og toppskatten senkes, får størst utslag for de høytlønnede. Men dersom det er politisk enighet om å redusere marginalskatten for å gjøre det mer lønnsomt å jobbe, vil dette per definisjon gi størst fordeler for de høytlønnede. Det er en problemstilling man ikke kommer utenom.Flere av de svakheter og skjevheter ved det nåværende skattesystemet som skattereformen skal bøte på er kommet på den politiske dagsorden som følge av pressens vedvarende søkelys på utvekstene. Ofte som resultat av en systematisk bruk av de offentlige skattelistene som til nå har vært tilgjengelige for mediene.Det er derfor et paradoks at to dager før Stortinget får seg forelagt forslaget om en skattereform innstiller fagkomiteen i Stortinget på at pressen i fremtiden skal nektes adgang til dette kildematerialet.