Listerpakken er som kjent det veiprosjektet vestfylket har ventet på i noen tiår og som nå skal finansieres dels med statlige veibevilgninger og dels ved bompengefinansiering. I går ble det også gjort klart at dersom resten av stamveien gjennom Vest-Agder skal rustes opp til den standard vi finner i resten av landet, må det finansieres med bompenger.Artikkelen i Aftenposten viser til at en av Norges farligste veistrekninger, E 18 gjennom Vestfold, er blitt en av Norges sikreste veistrekninger etter at den nye firefelts motorveitraseen fra Eik i Drammen til Kopstadkrysset sto ferdig i oktober i fjor.Siden 1990 har 28 mennesker mistet livet i trafikkulykker på den gamle strekningen, mens det ikke har skjedd dødsulykker siden åpningen av den nye traseen i oktober i fjor, og antallet trafikkskader er også sterkt redusert.Samtidig tikker meldingene inn om at antallet dødsulykker på norske veier er sterkt økende og at vi går mot en blodig sommer på veiene.Mot denne bakgrunn er det oss ubegripelig at Norge, som et av verdens rikeste land, ikke setter alt av ressurser inn på å forsere utbyggingen av stamveinettet til firefelts motorveier. Vi har et oljefond som flyter over av penger, mens veiutbyggingen står i stampe og planlegges under evighetens perspektiv.Det ville ha kostet noen titall milliarder kroner fra oljefondet å ruste opp stamveinettet vårt. I stedet må befolkningen på Agder og andre steder i landet belage seg på å vente i 15-20 år på å få en tidsmessig veistandard — bompengefinansiert.Etter våre begreper er dette slett samfunnsøkonomi. Årlig mister 3-400 mennesker livet i trafikkulykker her i landet. Transportøkonomisk Institutt har anslått de samfunnsøkonomiske kostnadene til 20,8 millioner kroner når et menneske mister livet i trafikken. Og et utbedret veinett vil også gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Et godt utbygd veinett er trolig den viktigste infrastruktur et samfunn kan ha.Vi har stilt spørsmålet før og gjentar det nå: Hvorfor i all verden kan man ikke utnytte ledig innenlandsk og utenlandsk entreprenørkapasitet til å forsere utbyggingen av det norske veinettet ved hjelp av oljefondet? Og for å foregripe standardsvaret om politikernes «handlingsregel» og overopphetingen av økonomien, bør man i det minste kunne forvente at det foretas noen beregninger hvor dette holdes opp mot de mer overordnede samfunnsmessige og samfunnsøkonomiske gevinster av et effektivt kommunikasjonssystem.