Hun ser ut til å mene at vi ikke er interessert i det hun kaller pågående prosesser. Da må det være tillatt å minne henne om at Kristiansand ikke bare er Kvadraturen. Vi som bor i andre bydeler, har selvsagt sendt inn betenkninger og forslag både til politikere og byråkrater når en slik pågående prosses er i gang. Vi som bor på Hånes, Søm, Justvik eller Kongsgård bryr oss virkelig om det som nå skjer når for eksempel containerhavna planlegges flyttet fra Vesterhavna til Kongsgård/Vige. Vi tror, slik det står i Fædrelandsvennen 22. juni, at her kan man komme til å gjøre en kjempetabbe. Nylig ble jernbanesporet gjenåpnet til dagens containerhavn. I den anledning må det være tillatt å minne om at et EU-direktiv som Norge er forpliktet å følge, pålegger oss å sørge for at 30 % av all varetransport skal over fra vei til sjø og bane innen 2030, og 50 % innen 2050. Regjeringen har nå sendt signaler om at man ønsker seg 50 % allerede i 2030. Det vil koste minst 2 milliarder å bygge et jernbanespor fra nyhavna i Kongsgård/Vige til det eksisterende jernbanenettet. Hvor skal de pengene kommer fra? Hvilken samferdselsminister eller finansminister vil bevilge en slik sum når det allerede ligger jernbanespor nede i vannkanten i Vesterhavna?

En kombinert container/cruisekai ved Lagmannsholmen ser ut til å bli droppet, fordi den blir for dyr. 300 millioner skulle den koste. Men det er anslått at flytting av dagens havn til Kongsgård/Vige vil koste minst 2,5 milliarder. Det er mange andre gode grunner til å la havna i store trekk bli liggende der den er, men dette er et økonomisk argument det er umulig å se bort fra. Om man bygger en kombinert kai ved Lagmannsholmen og ruster opp jernbane-tilknytningen som allerede er påbegynt, får vi en godt fungerende havn i overskuelig fremtid, samtidig som vi er med på å overholde nasjonale forpliktelser. Og tenk hvor mye billigere det vil bli!