Men kontrollene som utføres er også viktige for å sjekke seriøsiteten til arbeidsgiverne. Likevel er det hvert år kommuner som ikke prioriterer denne kontrollen i det hele. 11 kommuner kontrollerte ingen arbeidsgivere i fjor, mens det i 42 kommuner ble gjennomført kontroller hos færre enn 2,5 prosent av arbeidsgiverne.

Store reformer

Likningssiden av skattemyndighetsutøvelsen har gjennomgått flere store reformer siden oppgaven ble statlig i 1965. Sist i 2008 da likningskontorene ble avviklet og arbeidet organisert i fem skatteregioner. Skatteoppkreverfunksjonen har ikke gjennomgått tilsvarende moderniseringer siden 1957, med unntak av at noen kommuner de siste årene har samlet skatteoppkreverfunksjonene i samarbeidsordninger, slik at vi i dag har 288 skatteoppkrevere for 428 kommuner.

Det er hensynet til likebehandling og rettferdighet som er det vesentlige når det gjelder svart økonomi og økonomisk kriminalitet. Det må ikke bli slik at de som velger å se bort fra lover og regler får et konkurransefortrinn fremfor lovlydige bedrifter.

Skatteetaten og de kommunale skatteoppkreverne oppnådde i fjor nesten det moderate målet om å kontrollere fem prosent av arbeidsgiverne. Men det er store regionale og lokale forskjeller i hvor mye ressurser og hvor stor innsats hver enkelt kommune legger ned i slike kontroller.

Oppfylt målet

Mens alle kommunene i Akershus har oppfylt det nasjonale målet om å kontrollere minst fem prosent av arbeidsgiverne var det 10 av 15 kommuner i Vest-Agder som klarte det.

Når vi anbefaler at skatteoppkreverne overføres til Skatteetaten så er det fordi vi mener vi kan spare nær 500 årsverk på å effektivisere innkrevingsdelen. Samtidig bør arbeidsgiverkontrollen styrkes med både flere årsverk og mer målrettet og bedre koordinert kontrollvirksomhet takket være større og mer solide kontrollmiljøer. Dagens organisering legger begrensninger i muligheten for godt samarbeid om kontrollaksjoner og koordinert innsats mot arbeidslivskriminalitet i store deler av landet.

Sju kommunale årsverk

I Vest-Agder ble det i 2013 brukt sju kommunale årsverk til arbeidsgiverkontroller. I Skatteetatens forslag er det satt av 21 årsverk ved ett felles kontrollmiljø for Vest— og Aust-Agder lokalisert til Grimstad.

Vi mener store, samordnede miljøer gir bedre muligheter for å bygge kompetanse enn dagens ordning med rundt 200 spredte kontrollfunksjoner. Vårt forslag innebærer 22 kontrollmiljøer med til sammen 400 årsverk. Sju av ti kommuner bruker i dag under ett årsverk på oppgaven, mens bare 11 kommuner har kontrollmiljø på mer enn fem årsverk.

Vi frykter at den store variasjonen i kommunenes evne til å kontrollere arbeidsgiverne kan føre til konkurransevridning til fordel for useriøse bedrifter og manglende evne til å avdekke arbeidslivskriminalitet som svart arbeid og skatte- og avgiftsunndragelser.

Dette er en satsing som regjeringen har fått bred støtte for, blant annet fra LO og NHO. Det er kun de useriøse aktørene som ikke har til hensikt å være med på å finansiere velferdsstaten som har interesse av at dette arbeidet ikke styrkes. Når høringsrunden er over, er det opp til politikerne å bestemme om de ønsker å prioritere kampen mot svart arbeid, eller om distriktspolitiske hensyn skal veie tyngst.