Klimapolitikk handler om å ville ta ansvar, og å gjøre noen ubehagelige valg.

Et av argumentene folk brukte for parkeringshus under torvet, var at folk var så late at de ville kjøre helt til døra. Er dette da noe en skal legge til rette for, eller skal en heller avvende folk den vonde, destruktive vanen? Røykeloven er et godt eksempel på et av tidenes mest upopulære tiltak, men som nettopp fikk flere bort fra dårlige vaner.

I forslag til innretning på Bymiljøavtalen for Kristiansand legges såkalt nullvekst i personbiltrafikken til grunn i utkastet. Dessuten er nullveksten provoserende fiktiv så lenge gjennomgangstrafikken ikke er medberegnet, ettersom denne er stadig økende, og et av Kristiansands største miljømessige problem. Transportøkonomisk institutt sier også at man kan regne med opptil 30 % økning i biltrafikk ved bygging av ny vei, noe som forsterker behov for ambisiøse klimatiltak. SV ønsker derfor ikke noe lavere mål enn 20 % reell nedgang fremfor den såkalte nullveksten.

Så til realismen. SV ser at det aldri i verden går an å få dette til om en ikke legger opp til riktige rekkefølgekrav med satsing på kollektivtransport før vei. Det er absurd at man først skal bygge ut en stor vei, for deretter innføre strenge restriksjoner for å bruke den gjennom bompenger og rushtidsavgift. Da må man heller begynne i riktig ende og gi folk et reelt valg til bilen: nemlig så godt kollektivtilbud at man kan bruke bussen til både å levere i barnehagen og komme seg på jobb uten å ha brukt halve dagen.

La meg legge til at SV heller ikke finner det nødvendig med 10 nye bomstasjoner dersom man går inn for rekkefølgekravene skissert her. Bom er et onde vi helst vil slippe, men det lar seg aldri gjøre om ikke en satser massivt på kollektivtransport.

Kristiansand er den eneste storbyen som ikke ennå har gjennomgående kollektivfelt. Selv AKT sier alarmerende nok at selv om de ønsker det, kan de ikke kjøre mer buss fordi det ikke er kapasitet på veiene. Det dummeste man gjør da, er å sette privatbilismen i første rekke, fremfor bussen som unektelig har et stort vekstpotensiale.

Flertallet i bystyret skrøner når de sier de både er opptatt av miljø og arbeidsplasser. Hver eneste sak som omhandler parkering, har til nå bidratt til en massiv økning i parkeringsplasser. Og hvorfor vente på NTP og ny vei for å satse skikkelig på jernbanen, både lokalt og regionalt med sammenkobling til Vestfoldbanen? Et nytt spor til Kongsgård/Vige burde vært på plass i forkant av eventuell flytting.

Innlegget er forkortet. Red.