Hvilken ideologi ligger det bak disse temmelig unyanserte synspunkter?

Etter at staten Israel ble dannet, har en naiv, apokalyptisk kristensionisme vokst frem i vesten. Disse kjennetegnes av en overmåte positiv holdning til varig okkupasjon og fast bosetting av de erobrede landområder etter seksdagerskrigen i 1967, under henvisning til en gammel avtale mellom Jahve og Abraham.

Stor-Israel

Kristensionistene ser med forventning frem til et Stor-Israel med Jerusalem som hovedsete, gjenoppbygging av det 3. Davids tempel på tempelhøyden i Jerusalem — etter at Klippemoskeen først har blitt revet - de frelstes opprykk til himmelen, Antikrists komme, jødenes masseomvendelse og Jesus fysiske gjenkomst. Men nå som en krigerkonge for en hær bestående av engler og de (personlig) frelste, som så skal fullbyrde de frykteligste blodsorgier i det store slaget på Armageddon. Her skal homofile, kommunister, muslimer, katolikker, russere, sosialister, sosialdemokrater og alle som ikke har den rette tro, bli hugd ned. Dette er kjernepunkt i kristensionistenes tro. Deres viktigste anliggende i dag er å bidra økonomisk og moralsk til at bosettingen i de okkuperte landområdene på Vestbredden, nå kalt Judea og Samaria, fortsetter å vokse, og at palestinerne aldri får etablere noen stat. Å arbeide for en fredelig løsning av konflikten ser de på som et opprør mot Den guddommelige plan.

For etter slaget på Armageddon følger tusenårsriket der krigerkongen Messias, Jesus Kristus, skal herske, alt i henhold til Planen, engang profetert i kodet form i Det gamle testamentet, noe bare kristensionistene hittil har forstått og godtatt. (Det er forbausende mange likheter mellom Moseloven og Sharia, - Allah og Jahve, - begge med en bydende monoteisme og detaljerte påbud og forbud om rent og urent, hevn og straff, frykt, underkastelse og hengivenhet) .

Voldsforherligelse

Derfor finnes ikke Palestina eller palestinere og derfor har diverse FN-resolusjoner om tilbaketrekking av okkupert område ingen betydning. Jahves reguleringsplan overstyrer alt og alle. Stor-Israel skal gjenoppstå, ellers kommer ikke dommedag (i vår tid), noe Jahve bestemte seg for alt for flere tusen år siden. Selvfølgelig kommer denne naive ureflekterte voldsforherligelse fra USA, der 60 prosent av befolkningen mener at Gud har gitt USA og Israel et helt spesielt mandat i historien - og at USA og Israel skal virke sammen i et hellig fellesskap. I USA er disse temaer i dag en betydelig industri i et dugelig samrøre mellom ultra- konservativ tea-party politikk og ekstatisk Israel-begeistring, noe Israel ikke takker nei til da de på grunn av sin ulovlige okkupasjon og bosettinger for tiden har svært få venner.

Karikert fortolkning av et utvalg profetier har lite med kristendom å gjøre, da essensen i kristendommen handler om indre frigjøring, altruistisk kjærlighet, tilgivelse og forsoning, dvs. frihet i åndslivet, likhet for loven og brorskap i næringslivet. Kristensionistene derimot appellerer til en fatalistisk fanatisme i troen på et hellig land og et utvalgt folk, der målet alltid vil hellige midlet. En fanatisme beslektet med den som blant annet resulterte i holocaust og 60-80 mill. drepte for ikke alt for mange år siden.